برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی هویت بصری لوگو با کارشناسان ریگل تماس بگیرید
هویت بصری به یک تجارت و یا کسب و کار کمک می کند تا بتواند آنطور که باید و شاید در ذهن مخاطبان جا باز کند و تا مدت های طولانی از ذهن ها فراموش نشود. اهمیت طراحی هویت بیش از گذشته برای موفقیت یک برند نمایان شده است و می توان با استفاده از نمادهایی همچون طراحی لوگو، تصاویر و اشکال مرتبط با کسب و کار، آن را به یک برند قوی مبدل کرد.
برای اینکه بدانید هویت بصری چیست و برای ساخت آن چه مراحلی باید طی کرد در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
هویت بصری یک جلوه بصری است که با استفاده از یک سری نمادها به یک برند داده می شود تا بتواند در میان مخاطبان همیشه با آن نماد شناخته شود. به عنوان مثال سیب گاز زده که نماد اپل است و شما هر جا که آن را ببینید به یاد برند اپل می افتید. در واقع چیزی است که باعث شخصیت بخشیدن به یک برند می شود. همانطور که هر انسانی هویت خاص خود را دارد و با طرز برخورد و لباس پوشیدن و یک سری کارها که مخصوص خودش است شناخته می شود، هویت برند نیز به همین صورت است. باید شخصیتی داشته باشد که تنها مختص و منحصر به فرد خودش باشد و نتوان آن را به برند دیگری اختصاص داد.
برند هویتی است که یک کسب و کار با استفاده از کارهایی مثل طراحی لوگوی اختصاصی و یا طراحی کارت ویزیت برای خود می سازد و مخاطبان با استفاده از آن ها به اهداف کسب و کار پی می برند. هر برند با استفاده از هویت بصری حالتی جاودانه به خود می گیرد که هیچ گاه از فکر مخاطبان پاک نخواهد شد. حتی اگر سالیان سال از عمر آن بگذرد.
اهمیت هویت بصری در دنیای امروزی که هر برند با شرکت های زیادی برای به دست آوردن بازار رقابت می کند بر هیچ کس پوشیده نیست. شرکت ها در تلاشند تا با استفاده از ابزارهای قدرتمند بتوانند در میان رقبا متفاوت باشند و بتوانند از این ابزارها برای حضور قدرتمند در بازار و جذب مخاطبان بیشتر استفاده کنند. ساده ترین عامل در داشتن هویت یک برند، اسم است. هیچ کسب و کاری را پیدا نخواهید کرد که بدون اسم باشد. انتخاب اسمی که اختصاصی باشد می تواند یک هویت منحصر به فرد برای برای برند ایجاد کند.
اجزای هویت بصری عواملی هستند که چشم ها را درگیر خود می کنند. چیزایی که همیشه مخاطبان با دیدن آن ها به یاد کسب و کار شما می افتند. این اجزا عبارتند از:
شاید بتوان گفت طراحی لوگو مهم ترین عضو هویت بصری برای یک برند است. هر برند تجاری باید لوگوی مخصوص به خود را داشته باشد که خاص و منحصر به فرد باشد و مشتریان با آن بتوانند به خوبی شما را بشناسند و به اهداف شما پی ببرند. لوگو تمام چیزی است که باعث اعتبار بخشیدن به یک کسب و کار می شود. توجه داشته باشید اگر یک کسب و کار نوپا دارید حتما پس از طراحی لوگو آن را به نام خود ثبت کنید تا هیچ شرکت دیگری نتواند آن را به نام خود بزند و یا از لوگوی برند شما سواستفاده کند.
البته باید این را هم بدانید که تنها طراحی یک لوگو نمی تواند شما را در راه پیدا کردن هویت قرار بدهد. نیاز به یک سری اقلام دیگر دارید تا بتوانید آن طور که شایسته کسب و کار شماست در اذهان عمومی شناخته شوید. لوگو باید خاص باشد و از جذابیت های بصری برخوردار باشد. باید کاملا شفاف باشد. باید به گونه ای طراحی شده باشد که برای سال های متمادی باقی بماند و هیچ گاه خسته کننده و تکراری نشود و باید مناسب با کسب و کارتان طراحی شده باشد تا مخاطبان بیشتری را بتوانید به شرکت خود جذب کنید. با تمام این تفاسیر بهتر است کار خود را به طراحی بسپارید که بتواند تمام این ویژگی ها را در لوگوی برند شما بگنجاند.
اهمیت هویت بصری را می توان در چند جمله خلاصه کرد:
برای ایجاد هویت بصری باید مراحل زیر به ترتیب رعایت شوند:
مرحله اول: تحقیق و بررسی در مورد برند و شروع کار طراحی
شاید بتوان گفت مهم ترین مرحله از ساخت یک هویت مستقل برای یک برند تحقیق و بررسی کامل در مورد آن و اهدافی است که قرار است با برندسازی به آن ها برسد. برای ساخت هویت بصری باید طراح به دنبال اطلاعاتی از قبیل:
مرحله دوم: ساخت لوگو، هویت برند
برای ساخت هویت بصری یک برند دومین مرحله طراحی لوگو است. ابتدا طرح اولیه و آنچه که از لوگوی برند خود انتظار دارید باید با طراح در میان بگذارید تا او کار کشیدن طرح را آغاز کند. شاید این کار ده ها بار تکرار شود تا طرحی که باب میل شماست انتخاب شود. پس از آن نوبت به طراحی هویت می رسد. هویت باید به گونه ای ترسیم شود که ساختار ثابتی داشته باشد و در عین حال برای آینده برند پویایی لازم را داشته باشد.
هویت بصری حتی تعیین می کند لوگو کجا قرار بگیرد بهتر است و حتی فونت نوشته ها و محل قرارگیری آن ها نیز در این مرحله مشخص می شود. در قسمت اجزای هویت به کتاب برند اشاره کردیم. بهتر است برای کسانی که قرار است از محصولات شما استفاده کنند و یا آن ها را به مشتریان دیگر ارائه دهند کتابچه برند را در اختیار آن ها قرار دهید تا بیشتر با برند شما و اهدافتان آشنا شوند.
مرحله سوم: انتخاب رنگ برند
با توجه به فعالیتی که شرکت قرار است انجام دهد باید رنگی انتخاب شود که بتوان با استفاده از آن خدمات و محصولات برند را معرفی کرد.
مرحله چهارم: به روز رسانی هویت برند
هویت یک برند قرار است سالیان سال همچون یک انسان عمر کند و باید با آن همچون یک موجود زنده برخورد کرد. برای اینکه بتوانید همیشه یک هویت بصری آپدیت برای برند خود داشته باشید باید دائما مشتریان و نحوه برخورد آن ها را زیر نظر داشته باشید و از آن ها در هرچه بهتر شدن کسب و کار خود استفاده کنید. شاید در آینده بخواهید بازار خود را تغییر دهید و یا اینکه بخواهید محصولات جدیدی را تولید و عرضه کنید. در این صورت با داشتن یک هویت زنده و پویا می توانید تمام به روز رسانی های لازم برای آن را انجام دهید.
همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره شد هویت بصری شامل یک سری عناصر است که هریک از آن ها تعرفه طراحی مخصوص به خود را دارد. اجزای هویت یک برند با توجه به نیاز و بازاری که قرار است در آن فعالیت داشته باشید متفاوت است. به عنوان مثال اقلام مورد نیاز برای هویت یک شرکت تولیدی با یک برند فروشگاهی متفاوت است. لوگو، کارت ویزیت، بسته بندی ها و... همه اجزای هویت یک برند هستند که لازمه زمان و هزینه است تا به بهترین شکل ممکن و با حالتی خاص و منحصر به فرد طراحی شوند.
تیم طراحی آژانس برندینگ ریگل هر آنچه که برند شما برای ایجاد هویت بصری به آن نیاز دارد در اختیار شما با کیفیت بالا و قیمت مناسب قرار خواهند داد. پس از تحقیق و بررسی در مورد اهداف شما، تیم طراحی مرحله به مرحله یک هویت منحصر به فرد و در عین حل پویا برایتان خواهند ساخت. برای سفارش طراحی اقلام هویت برند و یا دریافت مشاوره و همچنین اطلاع از تعرفه ها می توانید با ریگل تماس بگیرید.