آشنایی با انواع موشن گرافیک

آشنایی با انواع موشن گرافیک

آشنایی با انواع موشن گرافیک

آشنایی با انواع موشن گرافیک یکی از اصلی ‌ترین اقدامات افرادی است که علاقه‌ مند به تولید محتوا به روش موشن گرافیک هستند. پیش از آگاهی و کسب اطلاعات در مورد این روش‌ ها، بهتر است با معنا و مفهوم موشن گرافیک آشنا شوید.

 به زبان ساده به کلیه تصاویر متحرک، موشن گرافیک گفته می‌شود. هنگامی که از موشن گرافیک صحبت می‌شود تصاویر انیمیشن‌هایی که در دوران کودکی تماشا کرده‌ اید تجلی پیدا می‌ کند؛ اما لازم است بدانید موشن گرافی تفاوت‌ های عمده ‌ای با انیمیشن دارد. از این روش بیشتر برای تولید تیزر تبلیغاتی کسب و کارهای مختلف استفاده می‌ شود. به کار بردن موشن گرافیک تبلیغاتی، رونق کسب و کار و افزایش فروش محصول تبلیغ شده را در پی خواهد داشت.

 

انواع سبک‌ های موشن گرافیک

آنچه در موشن گرافی به عنوان پایه و اساس کار شناخته می ‌شود متحرک سازی تصاویر مطابق با جزئیات و نوع طراحی آن است؛ بنابراین موشن گرافیک دارای انواع مختلفی است که از هرکدام از این موارد متناسب با نوع کار مورد نظر استفاده می‌ شود. به منظور آشنایی با انواع موشن گرافیک به معرفی نمونه‌ های متداول آن خواهیم پرداخت. این نمونه‌ ها عبارت‌اند از:

  • موشن گرافیک
  • ویدئو موشن
  • استاپ موشن
  • اینفو موشن
  • انیمیشن

موشن گرافی

با آنکه عبارت موشن گرافیک برای تمام گرافیک‌ های تصویری و ویدئویی به کار می ‌رود اما در تعریف موشن گرافی به صورت اختصاصی می ‌توان گفت در این سبک به جای تصاویر واقعی از نقاشی یا مشابه آن استفاده می ‌شود. این تصاویر متحرک حاوی یک پیام کلی است که توسط فرد گوینده بر روی تصویر ذکر می ‌شود.

ویدئو موشن

ویدئو موشن روشی است که در آن تصاویر و ویدئو ترکیب می ‌شوند. این کار به منظور افزایش جذابیت و تأثیرپذیر بودن برای مخاطب انجام می ‌پذیرد. در واقع ویدئو موشن با ترکیب گرافیک و ویدئو، اطلاعاتی را برای مخاطب به ارمغان می ‌آورد که تنها با فیلم برداری قابل ارائه نیستند. ویدئو موشن از روش های رایجی است که در تولید محتوای تیزرهای مختلف تبلیغاتی کاربرد فراوان دارد.

استاپ موشن

استاپ موشن یکی از سبک ‌هایی است که هنگام آشنایی با انواع موشن گرافیک با آن مواجه خواهید شد. در این روش از اشیایی که تحرکی نداشته و ثابت هستند به طور پی در پی و در حالات مختلف عکاسی می ‌شود. این شیء ممکن است عروسک، نقاشی، لوگو و ... باشد. با قرار دادن این عکس ‌ها به ترتیب و پشت سر هم و تدوین آن به وسیله نرم ‌افزارهای گرافیکی، کلیپ متحرک تولید می ‌شود. از استاپ موشن برای انتقال پیام و همچنین در زمینه آموزش مفاهیم استفاده می ‌شود.

استاپ موشن

در صورتی که مدل مورد نظر برای موشن گرافیک به سبک استاپ موشن، انسان باشد به آن پیکسلیشن گفته می‌ شود. در بسیاری از موارد نیز از گل رس، خاک و خمیر برای شکل دادن به اشیا استفاده می گردد. در این صورت نام سبک، استاپ موشن خمیری و یا کلیمیشن خواهد بود.

اینفو موشن

اینفو موشن سبکی از موشن گرافیک است که در آن از روش اینفوگرافیک برای انتقال پیام و محتوا استفاده می ‌شود. اینفو موشن همان‌ گونه که از نام آن پیدا است از ترکیب اینفوگرافیک و موشن گرافیک ایجاد می‌ شود. آشنایی با انواع موشن گرافیک به ویژه اینفو موشن باعث می‌ شود تا بتوانید اطلاعات سخت و ناملموس را به زبان ساده‌تر به مخاطب انتقال دهید. به طور مثال از اینفو موشن در طراحی جدول، نقشه و متن استفاده می‌ شود.

انیمیشن

در انیمیشن یا همان پویانمایی، از گرافیک و همچنین نقاشی‌ های متحرک استفاده می ‌شود. این سبک دارای داستان مخصوص بوده و کاراکترهای انسانی یا حیوانی و ... به روایت آن می ‌پردازند. پایه و اساس انیمیشن، تصاویر متحرک بوده و همین امر باعث شباهت این سبک با موشن گرافیک شده است. با این وجود تفاوت بارزی میان انیمیشن و موشن گرافیک وجود دارد. هدف اصلی موشن گرافیک انتقال اطلاعات و پیام به مخاطب است. حال‌ آنکه انیمیشن اکثراً جنبه داستانی، ماجراجویی و سرگرمی دارد.

انیمیشن

مزایای موشن گرافیک

در حال حاضر موشن گرافیک نقش مؤثری در تبلیغات مفید برای محصولات مختلف دارد. هدف از این کار، آگاه ساختن مخاطبان از خدمات و همچنین مزایای محصول بوده و سبب افزایش بازدهی در زمینه فروش محصول می‌ شود. در صورتی که پس از آشنایی با انواع موشن گرافیک، نسبت به تولید محتوای موشن گرافیک با حجم کم و مفید اقدام کنید شاهد جذابیت تبلیغ و در نتیجه، افزایش مشتری خواهید بود.

از دیگر مزایای استفاده از موشن گرافیک می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش جلب مشتری در اغلب شبکه ‌های اجتماعی
  2. تأثیرگذاری بیشتر و ماندگاری در ذهن مخاطب
  3. انتقال اطلاعات و محتوا با کیفیت بیشتر به مخاطب
  4. بالا رفتن کیفیت تبلیغات و آموزش
  5. به‌ صرفه بوده موشن گرافیک نسبت به روش‌ های تبلیغاتی دیگر

نرم ‌افزارهای لازم برای ساخت موشن گرافیک

نرم افزار موشن گرافیک

طراحان و متخصصان گرافیک برای تولید محتوا با استفاده از موشن گرافیک، از نرم ‌افزارهای مختلفی استفاده می‌ کنند. این نرم ‌افزارها قابلیت‌ ها و ویژگی‌ های مختلفی داشته و متناسب با سبک موشن گرافیک مورد استفاده قرار می ‌گیرند؛ بنابراین می‌ توان گفت هرکدام از نرم ‌افزارها برای روش خاصی از موشن گرافیک ساخته شده‌ اند و لازم است متناسب با آن مورد استفاده قرار گیرند.

 

نرم‌ افزارهای زیر از معروف ‌ترین و پرکاربردترین نرم ‌افزارهای موشن گرافیک به شمار می‌ روند؛ بنابراین پس از آشنایی با انواع موشن گرافیک می ‌توانید از آنها برای تولید محتوای باکیفیت موشن گرافیک استفاده نمایید:

  • نرم ‌افزار افتر افکت
  • نرم‌ افزار فتوشاپ
  • نرم‌ افزار پریمیر
  • نرم‌ افزار ایلاستریتور
  • نرم‌ افزار تری دی مکس
  • نرم ‌افزار اپل موشن
  • نرم ‌افزار اتو دسک

جمع ‌بندی

با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری در زمینه موشن گرافیک، روز به‌ روز به طرفداران این صنعت افزوده می ‌شود. تأثیر فوق‌العاده ‌ای که ساخت تیزر تبلیغاتی به روش موشن گرافیک در جلب مشتری دارد سبب افزایش گرایش افراد به این عرصه شده است. نقشی که موشن گرافیک در انتقال مفاهیم به زبان ساده و قابل ‌فهم به مخاطب دارد غیر قابل ‌انکار است. به همین جهت این روش در اکثر تبلیغات به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

موشن گرافی یکی از روش‌ های مؤثر تبلیغاتی در فضای مجازی به شمار می‌ رود. این روش در مقابل افزایش جلب مشتری، هزینه کمتری برای تولید محتوا نیاز دارد. شما نیز می ‌توانید پس از آشنایی با انواع موشن گرافیک و کسب اطلاعات و آموزش ‌های لازم، نسبت به تولید محتوای موشن گرافیک اقدام نمایید. به یاد داشته باشید هرچه محتوا کوتاه ‌تر بوده و مطالب به‌ صورت مختصر و مفید منتقل شوند، بازدهی موشن گرافیک تبلیغ بیشتر و مؤثرتر خواهد بود.

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273