انواع فونت در طراحی لوگو

انواع فونت در طراحی لوگو

در طراحی لوگو آنچه که بیش از هر چیز اهمیت دارد و در ظاهر خودنمایی می کند فونت لوگو است. فونت ظاهر لوگوی برند است و قرار است مخاطب آن را ببیند و تا مدت ها به ذهن بسپارد. از این رو انتخاب یک فونت مناسب می تواند به میزان زیادی روی موفقیت یک لوگو در برندسازی موثر باشد. در این مطلب با انواع فونت مناسب برای لوگو و نحوه سفارش لوگو آشنا خواهید شد. پس در ادامه با ما همراه باشید.
چرا انتخاب فونت مهم است؟
فونت لوگو تمام آن چیزی است که مخاطبان قرار است با آن شما را به یاد بیاورند. فونت می تواند معرف کسب و کار شما و اعتبار شما باشد. به دلیل اینکه مخاطبان با دیدن آن شما را قضاوت می کنند و جایگاه شما را در ذهن خود مشخص می کنند. به همین دلیل طراح باید فونتی هوشمندانه و دقیق برای لوگو انتخاب کند. فونت باید با سیستم کسب و کار و اهدافی که دارد همخوانی داشته باشد. نمی توان برای یک کسب و کار با موضوع جدی از فونت های فانتزی استفاده کرد و تمام این ها به هوش طراح بر می گردد تا فونتی برای آن انتخاب کند که بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و او را برای انتخاب برند ترغیب کند.

انواع فونت در طراحی لوگو

فونت لوگو بسیار متنوع است و باید با توجه به نوع فعالیت کسب و کار انتخاب شود. اما در این قسمت با اصلی ترین تقسیم بندی فونت ها آشنا خواهید شد.

فونت های نوشتاری

این نوع فونت ساده و در عین حال بسیار ظریف است. طراحی آن نیاز به مهارت و تفکر بالایی دارد تا مخاطب با یک لوگوی ساده به خوبی بتواند ارتباط برقرار کند. در عین حال اگر به درستی طراحی شده باشد بسیار شیک و تاثیرگذار خواهد بود.

فونت سریف (دندانه دار)

 فونتی کلاسیک است که بسیاری از برندها از آن برای طراحی لوگو خود استفاده می کنند. به برند اعتبار می بخشد و در واقع می توان گفت فونت محافظه کارانه ای است که امتحان خود را برای موفقیت یک برند پس داده است. 

فونت بدون سریف (بدون دندانه)

حالت مدرنیته فونت سریف است. ظریف و ساده است و ظاهری شیک تر و امروزی دارد. از سرکش کوچک انتهای هر حرف در آن صرف نظر شده است. نظم و مدرن بودن و جاه طلبی را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

فونت نمایشی

استفاده از این فونت ها برای اهداف تجاری خیلی مرسوم نیست. مگر اینکه در ارتباط با کودکان باشد و یا هدف کسب و کار سرگرمی باشد

فونت دست نوشته

مناسب برای کسب و کارهای هنری و خاص است. خلاقیت و هوش طراح در طراحی آن بسیار موثر است. از ساختاری خاص و عجیب به وجود آمده است که تا مدت ها می تواند در ذهن و فکر مخاطب رسوخ کند و فراموش نشود.

فونت تزیینی

فونت هایی بسیار خاص و در عین حال چشم گیر هستند. از تنوع بالایی برخوردارند که می توان آن را برای هر نوع کسب و کاری مورد استفاده قرار داد. با انتخاب آن ها برای لوگو به خوبی می توان حس متمایز بودن را در مخاطب القا کرد.

بهترین فونت های فارسی برای طراحی لوگو چیست؟

رایج ترین و محبوب ترین فونت لوگو فارسی را می توانید در لیست زیر مشاهده نمایید:

  •  فونت سوفی: از نظم و ظرافت خاصی برخوردار است که با توجه به خط ثلث طراحی شده است. 
  •  فونت تابان: معروف ترین فونت برای طراحی لوگو محسوب می شود. در صورتی که برای طراحی لوگو به درستی از آن استفاده شده باشد می تواند به خوبی کسب و کار را در میان رقبایش متمایز نشان دهد. 
  • فونت آراها: در برندسازی و طراحی هویت برند بسیار کارساز است. مناسب برای تبلیغات و مارکتینگ است.
  • فونت حماسه: این فونت را می توان در حالت های مختلف متوسط، ضخیم و نازک به کار برد. 

بهترین فونت های انگلیسی برای لوگو

بهترین فونت های طراحی لوگو

رایج ترین فونت لوگو انگلیسی را می توانید در لیست زیر مشاهده نمایید:

  •  Garamond: یکی از بهترین فونت های انگلیسی است که در طراحی وب سایت و یا کتب آموزشی از این فونت زیاد استفاده می شود.
  •  Helvetica: در عین سادگی و خوانایی بسیار جذاب است و بسیاری از طراحان برای طراحی لوگو از آن بهره می برند. با توجه به هدفی که کسب و کار دارد و برای اینکه نام برند بیشتر به چشم بیاید طراح می تواند از حالت بولد آن برای طراحی لوگو استفاده کند.
  • Trajan: بسیاری از پوسترهای فیلم های هالیوودی با استفاده از این فونت طراحی می شوند. مناسب برای القا مفاهیم رسمی است. 

از دیگر فونت های انگلیسی بسیار پرکاربرد برای لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Frutiger
  • Rockwell
  • Caslom
  • Gotham
  • Bodoni
  • Futura

چگونه یک فونت مناسب برای لوگویمان انتخاب کنیم؟

برای انتخاب فونت لوگو ابتدا باید اهداف کسب و کار به خوبی مشخص شود. این که در چه زمینه ای فعالیت می کند. مخاطبان و رقبای آن چه کسانی هستند و قرار است در آینده چه کارهایی انجام دهد. لوگو باید متناسب با زمینه فعالیت کسب و کار انتخاب شود. در صورتی که برند از یک نماد خاص برای خود استفاده کرده است، فونت هم باید متناسب با آن انتخاب شود. به باید برای فونت رنگ مناسب انتخاب شود. هر رنگ معنا و مفهوم خاص خود را دارد و از این رو انتخاب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. باید در انتخاب فونت لوگو، لوگوی رقبا را نیز در نظر گرفت. به دلیل اینکه قرار است با آن ها رقابت کند و باید به گونه ای باشد که بتوان به خوبی بین برند و رقبا تمایز را احساس کرد. نباید تکراری باشد یا شباهت زیادی با آن ها داشته باشد. 
فونت های ساده بهترین انتخاب برای لوگو هستند. هیچ وقت کهنه و قدیمی نمی شوند و بسیاری از برندهای بزرگ جهان از فونت های ساده برای لوگوی خود استفاده کرده اند. هیچ وقت به سراغ فونت های فانتزی و مد روز نروید که با گذشت زمان از چشم خواهند افتاد. فونت لوگو باید با چشم اندازی دور انتخاب شود که در تمامی اعصار جلوه خود را از دست ندهد. انتخاب فونت به گونه ای که بتواند آنطور که باید و شاید برند را خاص و ویژه جلوه دهد در وهله اول به طراح وابسته است. طراح باید شناخت کافی از کسب و کار و اهداف آن داشته باشد. اگر می خواهید این کار را به یک طراح حرفه ای بسپارید تیم ریگل در این راه در کنار شما خواهد بود.
کلام پایانی
اهمیت انتخاب فونت لوگو به حدی است که بسیاری از صاحبان کسب و کار هزینه های هنگفتی برای آن صرف می کنند و مدت ها طول می کشد تا بتوانند بهترین آن را برای برند خود انتخاب کنند و به دنبال افرادی حرفه ای هستند تا این کار را به بهترین نحو برایشان انجام دهد. تیم طراحی ریگل خدمات متنوعی در زمینه طراحی هویت برند و تبلیغات در اختیار افراد قرار می دهد. برای دریافت مشاوره و سفارش طراحی لوگو، کارت ویزیت، وب سایت و  برندسازی و اطلاع از تعرفه ها می توانید با ریگل تماس بگیرید.
 

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273