اصول و روانشناسی انتخاب رنگ لوگو

اصول و روانشناسی انتخاب رنگ لوگو

 چگونه برای طراحی لوگو خود رنگ بندی انتخاب کنیم؟

رنگ لوگو یکی از ضروری ترین بخش های طراحی لوگو است. اجزای لوگو باید به گونه ای کنار هم جای بگیرند تا اثری تاثیرگذار ایجاد شود. رنگ انتخاب شده برای عناصر برندسازی می تواند به میزان ۸۰ درصد موفقیت یک کسب و کار را تضمین کند. رنگ ویژگی ها و عناصر یک لوگو را برجسته می کند و از این رو باید در انتخاب آن دقت کافی داشت. هریک از رنگ ها معانی و مفهوم خاص خود را دارند و برای طراحی لوگو حرفه ای باید با توجه به یک سری فاکتور انتخاب شوند. طراح باید اطلاعات کافی در مورد روانشناسی رنگ ها داشته باشد تا بتواند لوگویی زیبا و تاثیرگذار خلق کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با اصول انتخاب بهترین رنگ برای لوگو بیشتر آشنا شوید.

اصول انتخاب رنگ برای لوگو و برندمان

اولین برخوردی که مشتری با یک برند دارد، لوگوی طراحی شده و رنگ لوگو است. برای اینکه یک برند بتواند هویت مستقلی داشته باشد این امر به شدت به انتخاب رنگی که قرار است با آن معرفی شود بستگی دارد. یک طراح ابتدا باید به خوبی یک سازمان، اهداف و تصمیماتی که دارد را باید به خوبی بشناسد. همچنین باید از مخاطبان آن کسب و کار به خوبی اطلاع کسب کند تا بتواند رنگی مناسب و در خور توجه برای برند انتخاب کند. رنگ ها از طیف وسیعی برخوردارند و یک طراح قوی و حرفه ای به خوبی می داند چگونه از هارمونی رنگ ها در طراحی یک لوگوی موفق استفاده کند. 

لوگوی تک رنگ یا چند رنگ؟

طراحان معمولا برای تاثیرگذاری بیشتر و جلب توجه رنگ لوگو، به صورت تک رنگ آن را طراحی می کنند. البته بستگی به فعالیتی که کسب و کار دارد تعداد رنگ های لوگو مشخص می شود. اما در کل گفته می شود که بهتر است بیش از ۲ یا ۳ رنگ برای طراحی لوگو استفاده نشود.

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو 

انسان با توجه به رنگی که یک محصول دارد می تواند خصوصیات و ویژگی های آن را در ذهن خود تداعی کند. در نتیجه می توان گفت رنگ لوگو باعث ایجاد ارتباط مخاطبان با یک برند و میزان انتظارات و نیازهای او از یک کسب و کار می شود. طبق نظریه روانشناسی رنگ ها، هر رنگ احساس خاصی به مخاطب منتقل می کند و از یک قدرت به خصوص برخوردار است و هر رنگ برای کار خاصی مناسب است.  

تقسیم بندی انواع رنگ ها

jrsdl fknd vk' ih

پیش از انتخاب رنگ لوگو بهتر است طراح به خوبی رنگ ها و میزان تاثیرگذاری آن ها را بشناسد. رنگ ها بر اساس حسی که به مخاطب القا می کنند و خاصیتی که دارند در مجموع به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

 

  • رنگ های سرد: رنگ هایی همچون آبی، نقره ای، سبز، فیروزه ای در این دسته جای می گیرند. طراوت و تازگی، آرامش، سکون و امنیت را در بیننده القا می کنند. باعث می شوند فرد بیشتر روی رنگ تمرکز داشته باشد و فاصله و عمق یک شی را به نمایش می گذارد.
  • رنگ های گرم: رنگ هایی همچون زرد، قرمز و نارنجی در این دسته جای می گیرند. رنگ هایی که گرمی و حرارت را به مخاطب القا می کنند. این رنگ ها حرکت و فعالیت را در فرد تداعی می کند و او را به شور و اشتیاق تشویق می کند. این رنگ ها محرک اعصاب هستند و احساسات افراد را بیدار می کنند و باعث جلب توجه می شوند.
  • رنگ های ترکیبی: ارغوانی، بنفش، سوسنی جزو این دسته قرار می گیرند و رنگ هایی هستند که حس هایی ترکیبی از دو رنگ سرد و گرم را در بیننده ایجاد می کنند.
  • رنگ های خنثی: سفید، سیاه، قهوه ای و خاکستری در این دسته قرار می گیرند. اگر در کنار رنگ های دیگر قرار بگیرند تاثیرگذاری آن را چند برابر می کنند و جلوه بیشتری به آن رنگ می دهند.

تاثیر رنگ های مختلف در طراحی لوگو

طراح با توجه به دانشی که درباره روانشناسی رنگ ها دارد باید بتواند به صورت درست و اصولی از آن ها در انتخاب رنگ لوگو استفاده کند. حال ببینیم رنگ های مختلف با چه معانی و اهدافی برای طراحی لوگو استفاده می شوند.

رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز

سبز برای رنگ لوگو، نماد پاکی و سرسبزی، ابتکار و نوآوری، شفابخشی، زندگی و امنیت است. معمولا استفاده آن در طراحی ها نشان از ثروت، بانک و پول است. به چشم ها آرامش می بخشد و می توان به عنوان رنگ زمینه از آن برای طراحی لوگو استفاده کرد. مناسب برای لوگوی کسب کارهای مربوط به محیط زیست، تکنولوژی های جدید، کالاهای خانگی، مواد غذایی و امور مالی مناسب است.  

رنگ آبی

رنگی است که به بیننده آرامش می دهد و باعث ایجاد حس آزادی در فرد می شود و ذهن او را درگیر تخیلات می کند. در صورتی که طراح برای رنگ لوگو از آبی استفاده کند، حس صداقت، راستی، اعتماد به نفس، وفاداری و هوشمندی را در مخاطب القا می کند. از این رنگ بیشتر برای طراحی بخش های مختلف یک سازمان استفاده می شود. به همان میزان که باعث آرامش می شود می تواند در فرد حس پویایی را القا کند. البته تیره و روشن بودن آن نیز در طراحی لوگو اهمیت دارد. آبی روشن باعث شادابی لوگو می شود و آبی تیره بیشتر غم و اندوه را به فرد منتقل می کند. مناسب برای برندهای تجاری و سازمان های حمل و نقل است. اکثر سازمان ها و شرکت ها از این رنگ در طراحی لوگوی خود استفاده می کنند.

رنگ زرد

این رنگ فرد را به آرامش دعوت می کند و در عین حال فعالیت های تفکر  ذهن انسان را افزایش می دهد و در او ایجاد سرخوشی و شادابی می کند. این رنگ نیز در طراحی لوگو مورد استفاده قرار می گیرد. البته توجه داشته باشید که زیاد نباید از این رنگ برای طراحی استفاده کرد. به دلیل اینکه استفاده بیش از حد از آن باعث القای احساساتی همچون ترس، ناامنی، انزوا و بی قراری در فرد می شود. مناسب برای طراحی لوگوی رستوران ها و فست فود است.

رنگ قرمز

طراح برای جلب توجه بیشتر، از قرمز در انتخاب رنگ لوگو استفاده می کند.  این رنگ به خوبی احساسات و هیجانات بیننده را بر می انگیزد. در صورتی که می خواهید لوگو به خوبی خود را نشان دهد و حسابی جذاب و خاص باشد می توانید از این رنگ در طراحی لوگو استفاده کنید. بیشتر برای طراحی لوگوی رستوران ها و همچنین صنایع غذایی از این رنگ استفاده می شود.

رنگ بنفش

ترکیبی از دو رنگ قرمز و آبی است. رنگی خاص و در عین حال جذاب برای لوگو محسوب می شود و معمولا این رنگ را نمادی از ارزش، پاکی و ظرافت می شناسند. حس سرزندگی، غرور، معنویت، عشق، قدرت، انرژی و جاه طلبی را در بیننده القا می کند. پویایی قرمز و آرامش آبی دو خصوصیتی است که در رنگ بنفش مشهود است و در نگاه مخاطب عمق و ظرافت را ایجاد می کند. برای لوگوی کسب و کارهایی که ظریف و در عین حال شیک هستند بیشتر استفاده می شود. 

رنگ سفید

انتخاب سفید برای رنگ لوگو باعث می شود که طرح تمیز و در عین حال ساده به نظر بیاید. این رنگ حس هایی همچون پاکی، قداست، ابتکار، خلوص و آگاهی را در فرد القا می کند. با دیدن آن فرد در ذهن خود احساس نظم می کند و می تواند مدتی کوتاه خارج از تمام درگیری های ذهنی زمان خود را سپری کند. هرچه که زمان می گذرد طراحی ها به سمت سادگی و در عین حال گیرایی بیشتر پیش می روند. از این رو استفاده از سفید برای طراحی بسیار رواج پیدا کرده است. در لوگوها و طرح های رنگی برای قسمت نوشتاری بیشتر استفاده می شود.

رنگ قهوه ای

انتخاب قهوه ای به عنوان رنگ لوگو می تواند نمادی از یکپارچگی و وحدت و اعتماد باشد. این رنگ جزو رنگ های آرامش بخش است و در کنار رنگ های دیگر به خوبی می تواند تاثیرگذار باشد و معمولا برای ایجاد تعادل بین رنگ ها از آن استفاده می شود. برای امور وکالتی، کسب و کارهای ساختمانی و گردش گری مناسب است.

رنگ نارنجی

انتخاب نارنجی برای رنگ لوگو نمادی از شادی و خلاقیت است. احساسات افراد را بر می انگیزد و در آن ها شور و اشتیاق، گرمی و محبت را القا می کند. جالب است بدانید طبق نظریه دانشمندان، نارنجی باعث ایجاد گرسنگی در فرد می شود و از این رو بسیاری از رستوران ها از این رنگ برای طراحی لوگو و همچنین طراحی داخلی خود استفاده می کنند. همچنین برای کسب و کارهایی که با رده سنی نوجوانان سر و کار دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 

رنگ سیاه

روانشناسی رنگ سیاه

نماد ظرافت و پیچیدگی، قدرت و اقتدار و همچنین مرگ و نابودی است. این رنگ نیز همچون آبی جزو رنگ های سازمانی محسوب می شود. این رنگ هم تاثیر مثبت می تواند داشته باشد و هم تاثیر منفی. به عنوان مثال هم ایجاد اعتماد به نفس می کند و هم ممکن است باعث افسردگی شود. ترکیب این رنگ با رنگ های دیگر به خصوص سفید می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و حالتی از اقتدار و قدرت را در بیننده القا کند. برای لوگوی برندهای مرتبط با کالاهای لوکس و همچنین برای برندهای لباس و مد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. 

رنگ طلایی

رنگ طلایی نماد ثروت و دارایی و قدرت است. بسیار انرژی بخش است و مناسب برای کسب و کارهایی است که می خواهند لوکس و شیک به نظر برسند. 

نکات پایانی 

در انتخاب رنگ لوگو باید نکات زیر را در نظر گرفت

  • سلیقه شخصی در انتخاب رنگ هیچ جایی ندارد.
  • بهتر است یک نسخه سیاه سفید از طرح لوگو داشته باشید.
  • رنگ های انتخاب شده برای لوگو باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند.
  • بهتر است برای لوگو از رنگ های مکمل استفاده شود.
  • استفاده از رنگ های شاد مناسب برای برندهایی است که با حوزه کودک و سرگرمی سر و کار دارند.

رنگ لوگو جزئی جدایی ناپذیر و بسیار تاثیرگذار است و تیرگی و روشنی آن حتی به میزان چند درصد می تواند روی دیده شدن لوگو تاثیرگذار باشد. طراح باید به خوبی رنگ ها را بشناسد و بتواند آنطور که باید از آن ها در طراحی لوگو استفاده کند. اطلاع از روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر مخاطبان، مفهوم رنگ ها در سازمان ها و قشرهای مختلف به خوبی می تواند روی برندسازی و فروش یک برند موثر باشد.

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273