ریبرندینگ (Rebranding) یا بازسازی برند چیست؟

ریبرندینگ (Rebranding) یا بازسازی برند چیست؟

ریبرندینگ در واقع احیای دوباره یک برند است. گاهی پیش می آید که برخی کسب و کارها مثل سابق نمی توانند مشتریان جدید جذب کنند و حتی ممکن است مشتریان قدیمی خود را نیز دست بدهند یا اینکه وضعیت برند مناسب است، اما ایراداتی دارد که باید برطرف شود و تمایل دارد چهره ای بهتر از خود به نمایش بگذارد. شرکت ها از طراحان می خواهند تا با ایجاد یک سری تغییرات در عناصر برند همچون لوگو توجه مخاطبان را دوباره به برند جلب کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این مفهوم و نحوه انجام آن بیشتر آشنا شوید.

ریبرندینگ چیست؟

ریبرندینگ

ریبرندینگ به معنای ایجاد تغییر در عناصر برند همچون لوگو، مفهوم و پیام برند، نوع خرید و فروش، شعار و هویت بصری است به گونه ای که برند بتواند دوباره در میان رقبا بدرخشد و تصویری جدید از خود در ذهن مخاطبان ایجاد کند. در واقع صاحبان برند تمایل دارند تصویری که از خود در ذهن مخاطبان ساخته اند را به شکل بهتری جلوه دهند و یا از بدتر شدن وضعیت برند جلوگیری کنند. گاهی پیش می آید که صاحب یک برند با برخی عوامل هویت به مشکل بر می خورد، دیگر برایشان معنایی ندارد و یا در میان مخاطبان و اذهان عمومی به مشکلی برخورده است. از این رو به دنبال ایجاد تغییر در برند خواهند بود.

اهمیت ریبرندینگ یا بازسازی برند

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد ریبرندینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال یک شرکت سال هاست در زمینه فروش محصولات و یا ارائه خدمات فعالیت می کند و تصمیم دارد اقداماتی انجام دهد که به نظر مشتریان مدرن به نظر برسد و بتواند مشتریان جدیدی نیز به کسب و کار جذب کند. به همین خاطر به ریبرندینگ روی می آورد. یا اینکه شرکتی با ارائه خدمات و محصولات نامطلوب در ذهن مخاطبان خود تصویر جالبی ندارد و دوست دارد این تصویر را به شکل بهتری تغییر دهد. یا فرض کنید یک شرکت می خواهد شکلی متفاوت از سایر رقبا به خود بگیرد و یا دو شرکت با هم ادغام شده اند. اینجاست که ریبرندینگ اهمیت پیدا می کند.

چه زمانی ریبرندینگ ضروری است؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد ضرورت ریبرندینگ شود از جمله:

  1. برند برای مخاطب خاص و منحصر به فرد نیست

در برخی کسب و کارها انقدر اسامی مشابه وجود دارد که بسیاری از آن ها هیچ جذابیتی برای مخاطبان ندارند و در این حالت آن ها به سراغ برندهایی می روند که خاص باشد و تفاوت آن برند در میان رقبا مشهود باشد.

  1. برند اعتبار کافی در میان مخاطبان ندارد

گاهی صاحب یک برند متوجه می شود مخاطبان آن طور که باید با برند ارتباط برقرار نکرده اند و برند هنوز نتوانسته اعتبار کافی در اذهان عمومی کسب کند. از این رو هرچه سریع تر باید برای بازسازی برند اقدام کرد.

  1. تغییراتی در اهداف برند ایجاد شده است

صاحبان کسب و کار تصمیم می گیرند محصول یا خدمت جدیدی ارائه دهند که با عناصر برندسازی مطابقت ندارند. به همین خاطر باید برای ایجاد تغییر اقدام کنند.

  1. برند تصمیم دارد مخاطبان جدیدی جذب کند

ورود خدمت یا محصول جدید می تواند با جذب مخاطبان جدید همراه باشد. به عنوان مثال یک فروشگاه در گذشته محصولات بهداشتی مربوط به خانم ها را به فروش می رساند و اکنون تصمیم گرفته محصولات بهداشتی آقایان را نیز به خدمات خود اضافه کند. 

  1. نام برند و یا لوگوی آن قدیمی شده است

شاید در گذشته یک برند با همان لوگو و نام می توانست مخاطبان زیادی به خود جلب کند. اما امروز دیگر مثل گذشته معروف و معتبر نیست و کم کم در حال ضعیف شدن است و در میان مخاطبان به فراموشی سپرده می شود.

  1. برند در سطح جهانی رشد کرده است

در ابتدای معرفی یک برند شاید صاحبان آن حتی یک درصد هم تصور نکنند که ممکن است روزی در سطح جهانی رشد کنند و به همین خاطر عناصر برند خود را فقط در سطح شهرشان و یا کشور رشد داده اند. اکنون نوبت آن رسیده است تا با ایجاد تغییراتی در برند، در سطح جهانی بدرخشند.

ریبرندینگ شامل چه مواردی می شود؟

در صورتی که فکر می کنید کسب و کار شما نیاز به ریبرندینگ دارد، می توانید یکی از تغییرات و یا تعدادی از آن ها را در برند خود ایجاد کنید:

  • ایجاد تغییرات در استراتژی های مربوط به قیمت گذاری: با گذشت زمان قیمت ها تغییر می کند و هیچ کسب و کاری نمی تواند قیمت محصولات خود را ثابت نگه دارد.
  • ایجاد تغییر در شعار برند: برخی شعارها و اهداف برند با گذشت زمان باید تغییر کند تا بتواند روی افراد جدیدی تاثیرگذاری داشته باشد.
  • ایحاد تغییر در ظاهر لوگو: می توانید شکل، نوع فونت، رنگ و یا طراحی لوگو را تغییر دهید. البته بهتر است این تغییر در جهت خوانایی و سادگی جلو برود. لوگوها برای اینکه سالیان سال بتوانند در ذهن ها باقی بمانند باید ظاهری ساده و صمیمی داشته باشند و مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.
  • ایجاد تغییر در کتاب برند
  • ایجاد تغییر در ظاهر بسته بندی محصولات
  • ایجاد تغییر در ست اداری و فضای نمایندگی های یک برند
  • ایجاد تغییر در مخاطبان و یافتن مخاطبان جدید
  • ایجاد خدمات و محصولات جدید و یا کاهش خدمات قبلی
  • ایجاد تغییر در نحوه خرید و فروش
  • ایجاد تغییر در محدوده جغرافیایی خدمت رسانی

اصول ریبرندینگ

تمامی گسب و کارها بالاخره با گذشت زمان نیاز به ریبرندینگ خواهند داشت. اما مهم این است که هنگام شناسایی و ایجاد تغییر راه را اشتباه نروند و تغییرات درستی در برند ایجاد کنند که مفید واقع شود. تغییرات چه کوچک و چه بزرگ باید به شکل درست و اصولی انجام شوند. 

مراحل ریبرندینگ یا بازسازی برند 

برای برندینگ باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. از این قضیه اطمینان پیدا کنید که زمان ایجاد تغییر فرا رسیده است.

 بی گدار به آب نزنید و اول مطمئن شوید که باید یک یا برخی از عناصر برند را بروزرسانی کنید. در صورتی که برند شما در راه درست قرار گرفته است و به خوبی به راه خود ادامه می دهد دیگر نیازی به ایجاد تغییر می دهد. پس تشخیص زمان بازسازی برند از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. تحقیق خود را تکمیل کنید.

 باید به خوبی تحقیق کنید که چه عواملی باعث شده است تا تصمیم به ایجاد تغییر گرفته اید. باید کاربران خود را ارزیابی کنید و بازخوردهای مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید.

  1. برنامه ریزی دقیق و منظم داشته باشید. 

در صورتی که پس از تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدید که باید در برند خود ایجاد تغییر کنید باید برای یک برنامه دقیق تعیین کنید. اینکه قرار است ایجاد تغییرات به چه اندازه باشد؟ چند بخش از عناصر برند باید تغییر کنند؟ و سوالاتی از این دست می تواند به شما در داشتن برنامه ای درست کمک کند.

  1. بازسازی هویت برند و ایجاد شکل جدید برای آن را شروع کنید.

این مرحله خود شامل چند بخش است که  عبارتند از:

  • تغییر در نام برند: توصیه طراحان این است که به هیچ عنوان نام برند را تغییر ندهید. البته گاهی پیش می آید که نام برند برای مخاطبان نامفهوم و ناآشناست و نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را به خاطر بسپارند که در این صورت ناگزیر به تغییر نام خواهید بود. اسمی انتخاب کنید که بیانگر اهداف و چشم انداز آینده برند باشد.
  • تغییر در شعار برند: تگ لاین یا شعار برند چیزی است که مشتریان با آن به یاد شما می افتند. به سراغ شعارهایی بروید که جذاب و منحصر به فرد هستند. مثلا شعار زیبا، جادار، مطمئن. هر فردی با شنیدن این شعار به یاد یخچال فریزر امرسان می افتد.
  • تغییر در لوگو: ممکن است لوگو برای صاحبان دوست داشتنی باشد. اما زمانی که مخاطبان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند بهتر است تغییراتی در آن ایجاد کنند که به خوبی در ذهن مخاطبان جا باز کند. لوگو باید ساده و در عین حال جذاب و منحصر به فرد باشد.
  • تغییر در رنگ: باید رنگی انتخاب کنید که مخاطب با دیدن آن به یاد شما بیفتد.
  • معرفی در یک گروه کوچکتر: برای اینکه اثرگذاری تغییرات را حس کنید ابتدا آن را در یک گروه کوچک تر معرفی کنید تا ببینید تا چه اندازه تغیییرات تاثیرگذار بوده است.
  1. تبلیغات و بازاریابی را شروع کنید.

پس از ریبرندینگ باید مجددا با تغییرات ایجاد شده تبلیغات و بازاریابی انجام دهید. باید مشتریان قدیمی شما بفهمند که شما در سازمان خود تغییر ایجاد کرده اید و همچنین باید خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید. بهتر است برای این کار از تبلیغات در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

  1. به بازخوردها از ظرف مخاطبانتان توجه داشته باشید.

 باید ببینید تغییرات ایجاد شده چه تاثیری در مخاطبان و ذهنیت آن ها ایجاد کرده است. انتقادات ها و پیشنهادات را ببینید و از آن ها در افزایش کیفیت خدمات خود استفاده کنید. 

نمونه هایی از ریبرندینگ

نمونه های ریبرندینگ

یکی از شرکت های ایرانی که دست به ریبرندینگ زده است، تپسی است. این شرکت نه تنها لوگوی خود را تغییر داده، بلکه وب سایت، آیکون ها و پالت رنگ برند را نیز تغییر داده است. پپسی، مک دونالد و بسیاری از برندهای دیگر در ساختار برندینگ خود تغییر ایجاد کرده اند. برند Coty و GLPS جزو برندهایی هستند که پس از ریبرندینگ به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده اند.

مشاوره انجام ریبرندینگ

تمامی کسب و کارها بعد از چندسال به ریبرندینگ نیاز پیدا خواهد کرد. اما بهتر است برای موفقیت در این راه از تیمی حرفه ای و کارآزموده کمک بگیرید. به دلیل اینکه ایجاد تغییر در صورتی که به صورت درست و اصولی انجام نشود تاثیرات بسیار منفی در موفقیت برند خواهد داشت. برای دریافت مشاوره در این زمینه و ایجاد تغییر در عناصر برندسازی و بازاریابی می توانید با آژانس تبلیغاتی ریگل در تماس باشید.
 

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273