با انواع ریدایرکت آشنا شوید

با انواع ریدایرکت آشنا شوید

 ریدایرکت روشی است که با استفاده از آن می توانید آدرس صفحات سایت را تغییر دهید. گاهی پیش می آید که گردانندگان سایت تصمیم می گیرند دامنه سایت را تغییر دهند. در این حالت چه اتفاقی برای سایت و رتبه آن در موتورهای جستجو خواهد افتاد؟ تلاش زیادی برای بهینه سازی و سئو سایت انجام می شود تا سایت بتواند جایگاه خود را در موتورهای جستجو تثبیت کند و مفهومی به نام ریدایرکت باعث می شود همه جا به جایی ها به درستی انجام شود. بدون اینکه رتبه سایت کاهش پیدا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت روشی است برای انتقال آدرس های URL، کابران و موتورهای جسجتو به آدرس های جدید و تنها آدرس است که تغییر می کند و صفحه همان صفحه قدیمی است. ریدایرکت به منظور تغییر آدرس، انتقال کاربران به آدرس جدید و یا حتی انتقال تمام محتوا به آدرس جدید مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع با استفاده از یک دستور کلی می توان تمامی صفحات را به یک آدرس جدید منتقل کرد. ریدایرکت انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هریک خواهیم پرداخت.

انواع ریدایرکت 

انواع ریدایرکت

هریک از انواع ریدایرکت عملیات متفاوتی انجام می دهند و هدف خاصی را دنبال می کنند. عملکرد آن ها تقریبا مشابه است و تنها در مدت زمان انتقال آدرس ها با یکدیگر تفاوت دارند و در نوع کابرد که در ادامه به بررسی هریک از آن ها خواهیم پرداخت.

ریدایرکت 301 چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

برای انتقال صفحات به آدرس های جدید به صورت دائمی از ریدایرکت 301 استفاده می شود. در صورتی که صفحه از نظر کاربران و همچنین رتبه بندی در موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار باشد از این روش استفاده می شود. در این روش نه تنها محتوای صفحه به آدرس جدید منتقل می شود، بلکه کاربران و موتورهای جستجو و همچین ارزش و اعتبار صفحه نیز به آدرس جدید منتقل می شوند. این ریدایرکت به موتور جستجو اطلاع می دهد که صفحه ای که در جستجوی آن است به آدرس جدید نقل مکان کرده است و در این حالت موتور جستجو به سرعت آدرس جدید را به کاربران نمایش می دهد.

ریدایرکت 302 چیست و چه کاربردی دارد؟

برای انتقال صفحات به آدرس های جدید به صورت موقتی از ریدایرکت 302 استفاده می شود. فرض کنید صفحه ای از سایت ارزش بالایی دارد و اما به هر دلیل مجبورید آن را به آدرس جدید انتقال دهید و یا آن را فعلا از دسترس خارج کنید. در صورتی که از دسترس خارج شده باشد، کاربران با ارور 404 مواجه خواهند شد و پس از مدتی اعتبار صفحه در موتورهای جستجو از بین می رود و آدرس آن از دیتا بیس موتور جستجو حذف خواهد شد. در این حالت می توانید از این ریدایرکت استفاده کنید. کاربران با ارور مواجه نخواهند شد و موتورهای جستجو نیز متوجه می شوند که صفحه به صورت موقت به آدرس جدید منتقل شده است. در این حالت ارزش و اعتبار صفحه از بین نمی رود و آدرس جدید نیز ایندکس نخواهد شد. مگر اینکه قصد داشته باشید آدرس را به صورت دائمی ثبت کنید.

ریدایرکت 307 چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

ریدایرکت 307 شباهت بسیاری به ریدایرکت 302 دارد و تنها در یک نقطه با یکدیگر متفاوتند. اینترنت بر پایه پروتکل HTTP فعالیت می کند و دارای دو نسخه 1.0 و 1.1 است. ریدایرکت 302 در هر دو نسخه قابل استفاده است. اما ریدایرکت 307 تنها روی نسخه 1.1 قابل استفاده است. به همین خاطر بهتر است در تمامی موارد از ریدایرکت 307 استفاده شود.

ریدایرکت Meta Refresh

در این روش تغییر آدرس فقط در سطح صفحات سایت انجام می شود. نسبت به روش های دیگر سرعت کمتری دارد و تمامی ارزش ها و اعتبار صفحات را منتقل نمی کند. به دلیل اینکه برای سئو سایت مناسب نیست بهتر است از این نوع ریدایرکت استفاده نشود. 

ریدایرکت چه کاربردی دارد؟

کاربرد ریدایرکت

ریدایرکت باعث می شود مشکلی در انتقال محتوا به آدرس جدید ایجاد نشود و همچنین در صورت حذف صفحات سایت مشکلی در سئو و بهینه بودن سایت ایجاد نشود. ریدایرکت سه کاربرد دارد:

  • ایجاد تغییر در دامنه: در صورتی که قصد دارید سایت را از دامنه فعلی روی دامنه جدید انتقال دهید باید آدرس آن را روی دامنه جدید ریدایرکت کنید. در این صورت هم کاربران خود را حفظ خواهید کرد و هم می توانید قسمتی از اعتبار سایت خود را به آدرس جدید انتقال دهید.
  • ایجاد تغییر در آدرس صفحات: برای تغییر آدرس یک صفحه به صفحه جدید بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده شود.
  • حذف محتوای تکراری: ممکن است حواستان نباشد و چند صفحه با آدرس های مجزا و محتوای یکسان در سایت داشته باشید. معمولا این مشکل برای صفحاتی پیش می آید که در آن ها برچسب کمتری استفاده شده است. در این حالت هم باید برچسب های اضافی و هم صفحات تکراری حذف شوند و ریدایرکت انجام شود.

نکات پایانی
در این مطلب با ریدایرکت و انواع آن آشنا شدید. ریدایرکت باعث می شود تا کاربران بتوانند صفحات مورد علاقه خود را پیدا کنند و همچنین از ایجاد محتوای تکراری در سایت نیز جلوگیری می شود. به دلیل اینکه محتوای تکراری می تواند آثار مخربی روی سئو و بهینه سازی سایت داشته باشد. ریدایرکت های دیگری نیز وجود دارند که در این مطلب اشاره ای به آن ها نشد. به دلیل اینکه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. در پایان باید به دو نکته توجه داشته باشید:

  • بهتر است برای انتقال صفحات حذف شده از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا ارزش و اعتبار آن به طور کامل به صفحه جدید منتقل شود. 
  • صفحات حذف شده نباید روی ایندکس دایرکت شوند. به دلیل اینکه الگوریتم موتورهای جستجو پیشرفت کرده است و ایندکس صفحات حذف شده را منتقل نمی کنند.
  • در صورتی که از ریدایرکت به صورت نادرست استفاده شود برای سایت آثار مخربی در بر خواهد داشت.
مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273