اصول و قواعد سایز لوگو

اصول و قواعد سایز لوگو

طراحی لوگو یکی از مهم ترین اقدامات یک کسب و کار برای برندسازی و تبلیغات است. اما چیزی که بیش از همه باید به آن توجه داشت سایز لوگو است. اندازه استاندارد لوگو با توجه فضایی که قرار است در آن استفاده شود متفاوت است. وب سایت، شبکه های اجتماعی، بنرهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، بسته های محصولات و... تمام بسترهایی که لوگو باید در آن ها خودنمایی کند و از این رو می توان گفت محیط مورد استفاده در تعیین اندازه لوگو موثر است. در ادامه با ما همراه باشید تا با اصول و قوانین مربوط به اندازه لوگو بیشتر آشنا شوید.

اصول سایز و اندازه لوگو

طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که در سایزهای مختلف تغییری در آن ایجاد نشود و رسایی و خوانایی خود را حفظ کند. لوگو در تمامی ابعاد و سایزها باید تاثیرگذاری خود را حفظ کند و زیبا و با کیفیت به نظر برسد. سایز لوگو با واحد پیکسل اندازه گیری می شود و اندازه هر فایل لوگو به صورت کیلوبایت اعلام می شود. لوگوها معمولا در برنامه های برداری همچون Corel و Illustrator به صورت وکتور طراحی می شوند و سپس متناسب با محلی که قرار است استفاده شوند، در فرمت و سایز مورد نظر ذخیره می شوند. به هنگام طراحی در حالت های مربعی، دایره، افقی و عمودی نیز ذخیره می شوند تا هر جا که نیاز بود مورد استفاده قرار بگیرند. 

اندازه های لوگو برای رسانه های اجتماعی 

حال باید دید سایز لوگو مناسب شبکه های اجتماعی چه اندازه است. یکی از موارد استفاده لوگوی برند رسانه های اجتماعی هستند. شبکه های اجتماعی بهترین فضا برای معرفی برند و تبلیغات به شمار می آیند. عکس، کلیپ، عکس پروفایل و بنرها مواردی هستند که در این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال پروفایل ها معمولا به صورت مربعی و یا دایره هستند. بنرهای تبلیغاتی به صورت کشیده و یا مستطیل هستند و پست ها هم که هر شکلی می توانند داشته باشند. پس باید برای تمامی این موارد یک سایز مناسب برای لوگو در نظر گرفت. در صورتی که قصد دارید در شبکه های اجتماعی لوگو را به صورت عکس برای کاربران خود بفرستید بهتر است از فرمت png استفاده کنید. 
به دلیل اینکه سایز لوگو در این فرمت بدون تغییر کیفیت باقی می ماند. اما در فایل هایی با فرمت jpg با کوچک شدن ابعاد تصاویر، کیفیت نیز کاهش می یابد. ابعاد لوگو با توجه به شبکه اجتماعی که در آن استفاده می شود متفاوت است. البته سایز 170*170 پیکسل برای اکثر پتلفرم های شبکه های اجتماعی مناسب است. اندازه لوگو باید به گونه ای باشد که اگر در پروفایل استفاده می شود کیفیت و خوانایی خود را از دست ندهد و به خوبی قابل نمایش باشد. به همین خاطر بهتر است لوگو به صورت وکتور باشد تا هر زمان که نیاز بود برای انواع شبکه های اجتماعی بتوان تصویری با کیفیت از آن ذخیره کرد.

بهترین اندازه لوگو برای وب سایت 

اندازه لوگو برای وب سایت

بهترین سایز لوگو برای وب سایت یک کسب و کار با توجه به محلی که قرار است در آن استفاده شود متفاوت است. اما توصیه ما به شما این است که حتما از فرمت png برای لوگو خود بهره بگیرید. بیشترین استفاده از لوگو در وب سایت در بخش های هد سایت، بالای عناوین هر صفحه و همچنین نوار روی کادر آدرس است که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

ابعاد لوگو در هد سایت

کسب و کارها تمایل دارند از لوگوی خود در بالاترین قسمت سایت استفاده کنند و شما هر صفحه از سایت را که باز کنید می توانید لوگو را بالای تمامی محتواها ببینید. سایز لوگو با توجه به نام برند و موضوعی که قرار است برای هد سایت استفاده شود متفاوت است. ارتفاع لوگو معمولا برای این قسمت بین 20 تا 30 پیکسل متفاوت خواهد بود. اما عرض آن با توجه به نام برند و سایز آن متغیر است. 

سایز لوگو در فایوآیکون

اگر دقت کرده باشید هنگامی که آدرس یک سایت را در کادر بالای مرورگر وارد می کنید آیکون برند را در قسمت آدرس مشاهده می کنید که به آن نماد برند یا فایوآیکون گفته می شود که به دلیل ابعاد کوچکش باید بدون متن باشد. به دلیل اینکه خوانایی آن بسیار پایین است. بهترین سایز لوگو برای فایوآیکون سایز 16*16 پیکسل است. اما سایزهای 32*32 و 48*48 نیز استفاده می شوند. فایوآیکون شرایطی برای مخاطبان یک برند ایجاد می کند تا بتوانند به راحتی سایت برند را در میان سایت های دیگر پیدا کنند.

اندازه لوگو برای سایر بخش های وب سایت

  • بنر: 468*60

  • طرح های افقی: 250*150 و 350*75 و 400*100

  • طرح های عمودی: 160*160

  • لی اوت افقی: 150*250 و 75*350 و 100*400

  • لی اوت عمودی: 160*160

اندازه لوگو برای امضای ایمیل

در صورتی که از ایمیل برای کسب و کار خود زیاد استفاده می کنید می توانید از امضای لوگو در انتهای ایمیل های خود استفاده کنید. این کار تاثیر بسیار زیادی روی معرفی شما به کاربران و رقبا دارد. سایز لوگو برای امضای ایمیل تفاوتی ندارد. فقط باید توجه داشته باشید که حجم آن بیشتر از ۱۰ کیلوبایت نباید باشد.

ابعاد لوگو برای چاپ

چاپ لوگو معمولا برای تبلیغات و کارت ویزیت انجام می شود. اما برخی از کسب و کارها تمایل دارند برای تبلیغات لوگو را روی تیشرت، خودکار، لیوان و مواردی از این دست چاپ کنند که در این صورت می توانید فایل برداری لوگو را به کسانی که قرار است برایتان این لوازم را تولید کنند بدهید تا متناسب با آن ابعاد لوگو را تعیین کنند. برخی استانداردهای چاپ عبارتند از:

  • چاپ روی تی شرت: 15*14 سانتیمتر

  • لیوان: 8.5*3 سانتیمتر

نکات پایانی 

در این مطلب درباره سایز لوگو در وب سایت و شبکه های اجتماعی صحبت کردیم. در پایان ذکر چند نکته برای تعیین اندازه لوگو ضروری است:

  • لوگو باید در تمامی سایزها خوانا باشد و تمامی تناسب ها حفظ شوند.

  • لوگو باید به گونه ای طراحی شود که برای تمامی رسانه ها قابل استفاده باشد و بتواند آنطور که باید برند را معرفی کند و در هر سایزی کاملا به چشم بیاید.

  • از آنجا که لوگو ممکن است در حالت های مختلف مربعی، دایره، افقی و عمودی استفاده شود، باید حالت خود و تاثیرگذاری خود را در تمامی حالات حفظ کند.

  • بهتر است فایل ها به صورت برداری در برنامه های ذکر شده در قسمت قبل نگهداری شوند تا هر زمان که نیاز بود با هر سایز و فرمتی بتوانید آن را ذخیره سازی کنید.

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273