شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی چیست؟

هر کسب و کاری برای اینکه بهتر بتواند در ذهن ها باقی بماند و مخاطبان آن را فراموش نکنند نیاز به یک شعار تبلیغاتی خاص و منحصر به فرد دارد. تاثیر شعارهای تبلیغاتی را نمی توان در موفقیت یک برند نادیده گرفت.

شعار تبلیغاتی برای کسب و کارها 

شعار تبلیغاتی گروهی از کلمات و لغات هستند که به شیوه ای حرفه ای در کنار یکدیگر چیده شده اند تا بتوانند یک برند و یا یک محصول را به بهترین نحو به یک جامعه معرفی کنند. لوگو تنها تصویری است که معرف یک برند است و شعار مجموعه ای از کلمات که به روشی جذاب و خاص مشتریان را به یک محصول و برند جذب می کند.
ویژگی شعار تبلیغاتی این است که به خاطر سپردن آن ساده است و می توان گفت این ویژگی مهم ترین هدف استفاده از شعارهای تبلیغاتی است. هرچقدر این شعار گیراتر و جذاب تر باشد به همان میزان موفقیت برند را تضمین خواهد کرد. برای انتخاب شعارهای تبلیغاتی خلاقیت حرف اول را می زند. شعار باید به گونه ای باشد که حس خوشایندی به مخاطب القا کند. در غیر این صورت آثار مخربی بر وجهه برند وارد خواهد کرد.

اهمیت انتخاب یک شعار تبلیغاتی مناسب چیست؟

اهمیت شعار تبلیغاتی

انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب از اهمیت بسیاری برای معرفی یک برند و محصول و تمرکز مخاطبان روی آن برخوردار است. شعارهای تبلیغاتی مجموعه ای از معرفی محصول به همراه تخصص و تعهد یک کسب و کار را نشان می دهند و نقش بسزایی در ایجاد هویت یک برند و یا کسب و کار ایفا می کند. شاید بتوان گفت تاثیر شعار تبلیغاتی حتی از نام و جایگاه یک برند نیز بالاتر باشد. به طوری که بیشتر افراد شعارهای تبلیغاتی را بهتر از نام و نشان یک کسب و کار به خاطر می سپارند.
با استفاده از شعارهای تبلیغاتی می توان تبلیغات مناسب در زمان های مختلف برای یک محصول ارائه داد. اهمیت شعارهای تبلیغاتی به حدی است که امروزه به همراه لوگو و نام برند، شعار نیز در کنار آن ها و همچنین در تمامی اعضای تبلیغاتی از جمله کارت ویزیت، بروشور، بنرهای تبلیغاتی و شبکه های اجتماعی و سایت نمایش داده می شود. 

شعار تبلیغاتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک شعار تبلیغاتی مناسب باید یک سری ویژگی داشته باشد که آن را خاص و گیرا جلوه دهد. 

  • صداقت در انتخاب شعار تبلیغاتی حرف اول را می زند

برای انتخاب شعار تبلیغاتی باید با مردم روراست باشید و از کلماتی استفاده کنید که بتواند واقعیت را به مخاطبان نشان دهد. از شعاری استفاده کنید که مجبور نباشید قولی بدهید که در آینده ممکن است نتوانید روی آن بایستید. به عنوان مثال برخی برندها در ابتدای کار در شعار خود از کیفیت استفاده می کنند و مخاطب پس از مدتی با عدم کیفیت محصولات روبرو می شود. عدم صداقت باعث از دست رفتن مخاطبان و شکست در معرفی یک برند خواهد شد.

  • شعار تبلیغاتی باید با اهداف برند تناسب داشته باشد

شعار تبلیغاتی که انتخاب می شود باید متناسب با لوگو، محصولات و خدمات برند باشد تا در مجموع بتوانند یک مفهوم منسجم که همان هدف برند است را به مخاطبان القا کنند. 

  • باید ساده و کوتاه باشد

بهتر است شعار تبلیغاتی در کوتاه ترین حالت ممکن خود باشد و از بیش از یک جمله تجاوز نکند. البته هر شعار کوتاهی الزاما جذاب نیست. بلکه باید کوتاهی شعار به گونه ای باشد که هم گیرا و در عین حال قابل فهم باشد. استفاده از عبارات پیچیده فقط برای عده ای خاص مناسب است و باید اصل سادگی را در انتخاب شعار رعایت کرد.

  • شعار باید با تمرکز روی وجه تمایز برند ساخته شود

هر برند برای اینکه بتواند در انتخاب شعار تبلیغاتی موفق عمل کند، باید روی یک نقطه خاص که فقط مختص خودش است تمرکز داشته باشد. در واقع باید به مخاطبان نشان دهید که شما و محصولاتتان نسبت به دیگر برندها متفاوت هستید.

  • شعار تبلیغاتی باید در تمامی زمان ها جذابیت خود را حفظ کند

شعارهای تبلیغاتی نباید محدود به زمان و مکان خاصی باشند. کلمات باید به گونه ای انتخاب شوند که در تمامی اعصار با معنی و مفهوم باشند و جذابیت خود را با گذشت زمان از دست ندهند. در غیر این صورت برند در آینده ای نه چندان دور ناگزیر به تغییر شعار تبلیغاتی خود خواهد بود.

  • شعار تبلیغاتی باید قابلیت پیش بینی داشته باشد

شعار تبلیغاتی باید به گونه ای انتخاب شود که مخاطب بتواند پیش بینی کند که قرار است با چه محصول و یا چه برندی روبرو شود. به عنوان مثال اگر قرار است برای یک برند تولید نوشیدنی شعار ساخته شود، باید مخاطب با شنیدن آن متوجه شود قرار است با یک محصول نوشیدنی آشنا شود. 

  • شعار باید متناسب با جامعه انتخاب شود

اگر تصمیم دارید در سطح جهانی شناخته شوید باید شعاری انتخاب کنید که در همه جای کره زمین قابل استفاده باشد. اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و قرار است شعار برای چه جامعه ای استفاده شود از اهمیت بالایی برخوردار است. شعار باید متناسب با مخاطبان انتخاب شود. 

  • شعار تبلیغاتی باید حس خوبی به مخاطب القا کند

شعارهای تبلیغاتی باید به حدی قدرتمند باشند که بتوانند یک حس خوب و تازه در مخاطبان ایجاد کنند. در این صورت مخاطبان با محصول بهتر ارتباط می گیرند و می توانند به یک مشتری مادام العمر برای محصولات و خدمات شما تبدیل شوند. 

بهترین شعارهای تبلیغاتی

شرکت های بزرگ برای جلب توجه مخاطبان از شعارهای تبلیغاتی منحصر به فردی استفاده می کنند. از شعارها در بیلبوردهای تبلیغاتی و شبکه های اجتماعی خود استفاده می کنند و به این ترتیب تا سالیان سال در ذهن و روح مخاطبان خود نقش می بندند. در ادامه با برخی از برندهای معروف و شعارهای تبلیغاتی آن ها آشنا خواهید شد.

  • شرکت بی ام دبلیو: نهایت یک خودرو

هدف از ساخت این شعار تبلیغاتی نشان دادن قدرت و توان خارق العاده خودروهای بی ام دبلیو است و اینکه با پرداخت پول زیاد برای این خودرو، سرمایه خود را دور نریخته اید.

  • شرکت اپل: متفاوت بیندیش

شعار متفاوت بیندیش برای اولین بار در یکی از تبلیغات تلویزیونی این برند مورد استفاده قرار گرفت. با این شعار مردم فهمیدند که کامپیوترهای ساخت این برند با مدل های پیش از خود تفاوت بسیاری دارد و تنها با گذشت یک سال از این شعار، سهام شرکت سه برابر شد.

  •  کمپانی نایکی: فقط انجامش بده

برند نایکی با مطرح کردن این شعار نشان داد که چیزی فراتر از یک برند لوازم ورزشی و پوشاک است. پیام این شعار این است که حتما نباید یک ورزشکار حرفه ای باشید. برای ورزش کردن کافیست تصمیم بگیرید و آن را انجام دهید.

  • شرکت تسکو: حتی یک ذره کوچک هم کمک می کند

این شعار به خوبی توانسته اهداف برند را به مخاطبان القا کند. این شرکت خود را برندی از مردم و برای مردم معرفی کرده است و کیفیت، مسئولیت پذیری، خدمات و ارزش چیزهایی است که در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

  • خودروسازی آئودی: پیشرفت به وسیله فناوری

برند آئودی در تمامی کشورها به جز ایالات متحده از این شعار استفاده می کند. بعد از گذشت یک سال از عمر این شعار، آئودی اولین نسل خودرو ۸۰ سری B1 را به بازار خودرو معرفی کرد. ویژگی های خاص و منحصر به فرد این خودرو و بازتابی که شعار این برند داشت، توانست آئودی را به عنوان یک شرکت خلاق در طراحی ماشین معرفی کند.

  • ژیلت: بهترین تیغ برای مردان

ژیلت با بهره مندی از محصولات با کیفیت و تاکید بر این شعار تا سالیان سال نبض بازار را به دست گرفته بود.

  • مک دونالد: عاشقشم

این شعار از سال ۲۰۰۳ برای محصولات این برند استفاده شد و هنوز هم با قدرت به کار خود ادامه می دهد. در اینجا می بینید که مک دونالد به مردم قول غذای سالم را نداده است. بلکه طعم و مزه آن جوری است که هرکسی را عاشق خود می کند.

  • شرکت آدیداس: غیر ممکن وجود نداره

این شعار تبلیغاتی به خوبی نمایان گر این مطلب است که با محصولاتی خاص و ویژه سر و کار خواهید داشت و کیفیت محصولات نیز به خوبی نشان دهنده تحقق این شعار است.

  • ریباک: من همانی هستم که هستم

این شعار تبلیغاتی در عین سادگی، نشان دهنده این است که ریباک تمام تلاش خود را کرده تا بهترین نسخه خود را ارائه دهد.

  • پورشه: جایگزینی نیست

خودروهای پورشه جزو بهترین خودروهایی هستند که در سراسر جهان می توان دید و کیفیت محصولات به حدی بالاست که واقعا جایگزینی برای خودروهای پورشه نمی توانید در جهان پیدا کنید.

  • سونی: باورش کن

محصولات سونی تا سالیان متمادی یکی از بهترین برندهای تولید لوازم خانگی صوتی تصویری بود که با استفاده از این شعار این باور را در مخاطبان خود القا کرد که با خرید محصولات این برند، به هیچ محصول دیگری نیاز نخواهند داشت.

  • پلی استیشن: در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید

یکی از جالب ترین شعارهای تبلیغاتی است که کمپانی پلی استیشن برای محصولات خود به کار برده است. با پلی استیشن به دنیای جدیدی وارد می شوید که شبیه هیچ دنیای دیگری نیست.

  • کانن: آن چیزی که ما اعتقاد داریم را ببینید

با دوربین های کانن به این اعتقاد می رسید که تصویری با بهترین کیفیت را پیش روی خود خواهید دید.

  •  کوکاکولا: درب قوطی را باز کن تا سرحال شی

صدای باز کردن قوطی نوشابه به خودی خود فرد را سر حال می کند. چیزی که کوکاکولا از آن برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرده است.

  • شامپو هد اند شولدرز: من اصلا نمی دانستم که شوره مو داری

با این شعار تبلیغاتی این برند تاکید می کند که حتی با یک بار استفاده شوره ای در سر شما باقی نخواهد ماند.

  • M&M: در دهانتان آب می شود نه در دستانتان 

منظور شعار کاملا مشخص است که با یک برند شکلات روبرو هستیم. اما چه چیز باعث شده تا این شعار ملموس و واقعی به نظر برسد. شرکت برای اینکه بتواند راستی را در شعار خود نمایش دهد از یک پوسته سخت برای رویه شکلات استفاده کرده که آن را با دیگر رقبا متفاوت کرده است.

  • روزنامه نیویورک تایمز: همه اخباری که قابل چاپ است

این شعار برای مخالفت با روزنامه هایی که اخبار زرد را چاپ می کردند به وجود آمد. در واقع بر واقعیت و همچنین بر مسائلی تاکید دارد که چیزی به دانش مخاطبان خود بیفزاید.

  • ویتیز: صبحانه قهرمان ها

شرکت ویتیز برای اینکه به این شعار تحقق ببخشد، از تصاویر قهرمان های ورزشی روی محصولات خود استفاده می کرد. ورزشکاران زیادی هم دوست داشتند قهرمان باشند و تصاویر خود را روی محصولات این برند ببینند.

  •  کیت کیت: استراحت کن، کیت کیت بخور

شرکت کیت کیت از این شعار برای جلب توجه افراد در محیط های کاری و به عنوان میان وعده استفاده کرد. این شعار ۶۰ سال قدمت دارد و هنوز هم توانسته تاثیر خود را حفظ کند.

  • ورایزن: حالا صدامو می شنوی؟

ورایزن یک شرکت مخابراتی است و واقعا هم به شعار خود پایبند بود. شاید خدمات این شرکت بهترین امکانات را نداشته باشد. اما خدمات آن همیشه در دسترس است.

چگونه یک شعار تبلیغاتی فوق العاده برای جذب مشتری داشته باشیم؟

خلاقیت برای انتخاب شعار تبلیغاتی حرف اول را می زند. کلمات باید به گونه ای کنار یکدیگر بنشینند که حتی با گذر زمان فرد اگر محصول را فراموش کرد، شعار را فراموش نکند. برای انتخاب یک شعار تبلیغاتی مناسب ابتدا باید از اهداف و محصولات برند شناخت کافی کسب کرد. تمامی جوانب باید در نظر گرفته شود. شعارهای تبلیغاتی مشابه با برند باید بررسی شوند. بهتر است برای انتخاب شعار خود را جای مشتری بگذارید و ببنید چه چیزی بیشتر افراد را به سمت محصولات جذب می کند. از نظرات دیگران استفاده کنید و ویژگی های ارائه شده در قسمت قبل استفاده کنید تا بتوانید بهترین شعارتبلیغاتی را انتخاب کنید.

کلام پایانی

یک شعار تبلیغاتی خوب و منحصر به فرد می تواند به جذابیت یک برند بیفزاید. اما انتخاب یک شعار اشتباه نتیجه عکس می دهد و در دراز مدت شرکت مشتریان خود را از دست خواهد داد. پس می توان گفت انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب حتی از انتخاب نام برند و لوگو آن نیز با اهمیت تر است.

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273