طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

ریسپانسیو یا واکنش گرا به قابلیتی در طراحی سایت گفته می شود که باعث می شود سایت در هر نوع دستگاهی با هر سایز و ابعادی قابل نمایش باشد. در واقع سایت ریسپانسیو به گونه ای طراحی می شود که در لپ تاپ، کامپیوتر، گوشی و تبلت به یک شکل نمایش داده شود و تمام امکانات سایت در این حالت قابل استفاده خواهند بود. 

منظور از سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو چیست؟

سایت ریسپانسیو سایتی است که صفحات آن برای کاربر در تمامی دستگاه های الکترونیک خوانا است و از وضوح کامل برخوردار است. کاربران به راحتی می توانند روی گزینه های مختلف سایت کلیک کنند، متن ها را بخوانند، پرداخت ها را انجام دهند و هر آنچه که یک سایت در اختیار کاربران قرار می دهد را می توانند با تمامی دستگاه ها انجام دهند. در واقع ویژگی ریسپانسیو بودن باعث می شود سایت در قالب دستگاهی که در آن مشاهده می شود قرار بگیرد، بدون اینکه ویژگی های آن تغییر کند.
 در سایت ریسپانسیو طراح باید با استفاده از تفکر و خلاقیت خود سایز مناسبی برای سایت در نظر بگیرد. ممکن است در کامپیوتر یک منو را گوشه صفحه ببینید. اما در گوشی آن را در بالای صفحه  ببینید. مهم این است که بتوانید از تمام قابلیت های سایت در تمامی دستگاه ها به یک میزان بهره مند شوید. 

اهمیت ریسپانسیو بودن سایت

شاید در گذشته سایت ریسپانسیو اهمیت چندانی نداشت. افراد برای دسترسی به سایت ها از کامپیوتر استفاده می کردند و دستگاه های الکترونیکی به این اندازه متنوع نبودند. اما امروزه با فراگیر شدن دستگاه هایی مثل تبلت و گوشی و استفاده اکثر افراد از این وسایل، ریسپانسیو بودن سایت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. با این ویژگی، دیکر کاربر نیاز نیست دائم در حال زوم کردن صفحه باشد. سایت به درستی برای کاربر نمایش داده می شود. فقط کافیست صفحه را لمس کند تا با یک حرکت به تمامی امکانات سایت دسترسی داشته باشد. 
اهمیت سایت ریسپانسیو از جهات دیگر نیز می تواند مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد:

  • هزینه های مرتبط با طراحی قالب جداگانه کاهش می یابد: در گذشته برای نمایش درست سایت در دستگاه های مختلف از قالب های جداگانه ای استفاده می شد که هریک هزینه های طراحی مربوط به خود را داشت که با این حال باز هم ممکن بود سایت در دستگاه های دیگر به درستی نمایش داده نشود. ریسپانسیو کردن سایت نیازی به پرداخت هزینه جداگانه ندارد و سایت نیز به درستی نمایش داده می شود.
  • فروش محصولات و خدمات سایت افزایش می یابد: بیشتر افراد تمامی خریدها و عملیات اینترنتی خود را با گوشی انجام می دهند و کاربران از سایت هایی استقبال می کنند که با گوشی آن ها سازگاری داشته باشد. در صورتی که سایت این ویژگی را نداشته باشد، کاربر از مراجعه به آن سایت دلسرد شده و به دنبال سایت های جایگزین می گردد.

 تفاوت وب سایت ریسپانسیو و وب اپلیکیشن موبایلی چیست؟

تفاوت سایت ریسپانسیو و وب اپلیکیشن موبایلی

سایت ریسپانسیو نسخه ای کوچک تر از سایت اصلی است و فقط برای دسترسی راحت به امکانات سایت با استفاده از دستگاه های مختلف طراحی شده است. تفاوتی ندارد از گوشی استفاده کنید و یا لپ تاپ. با وارد کردن آدرس سایت می توانید به آن دسترسی داشته باشید. اپلیکیشن موبایلی روی گوشی نصب می شود و معمولا از گوگل پلی و یا اپ استور دانلود می شود. در واقع این اپلیکیش به طور اختصاصی برای گوشی طراحی شده است و از یک رابط کاربری مخصوص موبایل بهره گرفته شده است. با نصب اپلیکیشن موبایلی کاربر می تواند شعبه ای کوچک از کسب و کار را همیشه به همراه خود داشته باشد. بدون اینکه نیاز باشد آدرس سایت را در مرورگر وارد کند. با استفاده از این اپلیکیش صاحبان کسب و کار کنترل بیشتری روی فعالیت کاربران خود دارند و به راحتی می توانند خریدها و پرداخت های خود را انجام دهند.

اهمیت ریسپانسیو بودن سایت برای سئو

یکی از دلایل اهمیت ریسپانسیو بودن سایت این است که در سئو سایت تاثیرگذار است. سایت هایی که با این ویژگی طراحی شده اند از طرف موتورهای جستجو رتبه بالایی می گیرند و سایت این شانس را پیدا می کند که در جستجوها بین اولین سایت ها نمایش داده شود. گوگل برای سنجش یک سایت در مورد داشتن هماهنگی با دستگاه های مختلف از یک الگوریتم خاص به نام موبایل گدون استفاده می کند. این الگوریتم به دنبال سایت هایی است که برای کاربران خود اهمیتی قائل نیستند و سایت خود را به صورت ریسپانسیو طراحی نکرده اند. موبایل گدون این سایت ها را پیدا کرده و رتبه آن ها را در موتور جستجوی گوگل کاهش می دهد و در نتیجه لینک سایت در صفحات اول جستجو نمایش داده نمی شود.

تست ریسپانسیو بودن سایت

برای تست سایت ریسپانسیو می توانید از ابزارهای گوگل کمک بگیرید. وارد لینک https://search.google.com/test/mobile-friendly شوید و آدرس سایت خود را در کادر موجود در صفحه وارد کنید و روی کادر Test URL کلیک کنید. چند لحظه منتظر بمانید. در صورتی که پیغامPage Is Mobile Ftiendly را مشاهده کردید به این معناست که سایت به صورت ریسپانسیو طراحی شده است. در صورتی که این پیغام را مشاهده نکردید به این معنا است که سایت شما این قابلیت را ندارد و باید وضعیت آن را بهبود ببخشید. 
XRespond و Responsinator دو ابزار آنلاین هستند که برای تست ریسپانسیو بودن سایت مورد استفاده قرار می گیرند. با وارد کردن آدرس سایت در این ابزارها حالت نمایش آن را روی گوشی می توانید مشاهده کنید. ابزارهای مختلفی برای تست ریسپانسیو وجود دارد که ابزار گوگل ساده ترین آن هاست و می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

 چگونه یک سایت ریسپانسیو داشته باشیم؟ 

سایت ریسپانسیو توسط طراح و به صورت واکنش گرا طراحی می شود. طراح در کدنویسی تعیین می کند که به هنگام نمایش در دستگاه های مختلف عناصر مختلف چگونه در هر دستگاه کنار یکدیگر قرار بگیرند. 

نکات پایانی در طراحی سایت ریسپانسیو

برای طراحی سایت ریسپانسیو ذکر چند نکته ضروری است:

  • در کدنویسی سایت ریسپانسیو باید متن ها و بنرهای تبلیغاتی مسدود شوند. 
  • باید کدها به گونه ای نوشته شوند که دسترسی به امکانات سایت برای کاربران ساده و راحت باشد.
  • طراحی سایت با قابلیت ریسپانسیو بودن باید به گونه ای باشد که سرعت لود شدن سایت بالا باشد.
  • بهتر است برای سایت از طرحی ساده استفاده شود.
  • باید دکمه ها و گزینه های کلیک کردن به اندازه کافی بزرگ باشند تا کاربر به راحتی بتواند با استفاده از گوشی به آن ها دسترسی داشته باشد.
  • باید از فونت هایی با سایز بزرگ برای سایت استفاده شود.
  • بهتر است در طراحی سایت ریسپانسیو از فلش استفاده نشود. به دلیل اینکه در سرعت بارگذاری سایت تاثیر منفی دارد.
  • نباید از قابلیت تصحیح خودکار در این گونه سایت ها استفاده کرد.
  • بهتر است در نسخه ریسپانسیو قسمتی برای تغییر حالت آن به قالب کامپیوتری وجود داشته باشد. به دلیل اینکه برخی افراد تمایل دارند سایت را در آن قالب ببینند.
  • بهتر است هر چند وقت یک بار تست موبایل روی سایت انجام شود تا در صورت بروز مشکل ایرادات آن رفع شود. دستگاه های الکترونیک هر روز در حال پیشرفتند و ممکن است سایتی که امروز با یک گوشی به خوبی کار می کند در مدل های بالاتر به درستی کار نکند.
مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273