لوگو تایپ چیست؟

لوگو تایپ چیست؟

 طراحی لوگو تایپ یکی از انواع روش های طراحی لوگو است که در آن از کلمات و حروف نام برند استفاده می شود. درست است که این مدل طراحی با کلمات سر و کار دارد و عکس و تصاویر در آن جایی ندارند. اما همچون یک عکس، زیبا و متنوع است و در عین حال منحصر به فرد است. این لوگوها به اشکال مختلف نام یک برند را به نمایش می گذارند که از جذابیت های بصری برخوردار است. این نوع طراحی می تواند تاثیر بسزایی در معرفی برند و جذب مشتری داشته باشد. بسیاری از برندهای بزرگ جهانی از این مدل طراحی برای لوگوهای خود بهره برده اند و با استفاده از آن در ذهن مشتریان خود ثبت شده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا با لوگو تایپ و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید. 

اهمیت طراحی لوگو تایپ

طراحی لوگو تایپ از اهمیت بالایی برای هر کسب و کار برخوردار است. نه تنها معرف برند شماست، بلکه قرار است سالیان سال از آن برای برندسازی و تبلیغات محصولات خود استفاده کنید. شاید برخی کسب و کارها به دنبال یک نماد خاص باشند که البته پیدا کردن این نماد ممکن است دشوار باشد. اما این بار با طراحی لوگو با حروف و کلمات نام تجاری خود می توانید به خوبی را در میان مخاطبان خود شناخته شوید و با این روش طراحی لوگو نامتان هیچگاه از ذهن ها پاک نخواهد شد. 
طراحی لوگو تایپ در صورتی که به درستی و به صورت اصولی و با رعایت جذابیت های بصری انجام شده باشد می تواند تاثیر بسیار بالایی روی کسب و کار شما داشته باشد. البته طراحی لوگو با استفاده از روش های پیش پا افتاده و فونت های کامپیوتری نه تنها جذابیت ندارد، بلکه نمی تواند شما را آنطور که باید و شاید در میان مخاطبان و رقبا خاص و منحصر به فرد کند. از این رو نیاز به یک طراح حرفه ای دارید تا بتواند بهترین و خاص ترین لوگو را با استفاده از این روش برایتان طراحی کند.  

لوگو تایپ‌های حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند؟

لوگوتایپ حرفه ای

طراحی لوگو تایپ خوب و حرفه ای باید به گونه ای باشد که به خوبی بتواند با تصورات مخاطب ارتباط برقرار کند و از ویژگی های بصری جذاب برخوردار باشد و بتواند هویت بصری برند را تقویت کند. همچنین باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

  • خوانا باشد: هر چقدر هم لوگو تایپ از زیبایی های ظاهری برخوردار باشد اما خوانا و واضح نباشد نمی تواند هیچ ذهنیتی در مخاطب ایجاد کند و باعث سردرگمی افراد می شود.
  • در عین جذابیت ساده باشد: ذهن انسان تمایل به سادگی و زیبایی دارد و از چیزهای پیچیده و درهم گریزان است. شاید طراحی این نوع لوگو از نظر ظاهری خاص باشد اما مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند. البته با ایجاد برخی تفاوت ها می توان سادگی را به چالش کشید و جذابیت طرح را چند برابر کرد.
  • بهتر است لوگو به صورت افقی طراحی شود. این کار باعث خوانایی طرح شده و در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری دارد.
  • لوگو تایپ حرفه ای به صورت تک رنگ طراحی می شود. لوگوهایی که با دو رنگ و یا بیشتر طراحی می شوند کمتر در ذهن ها باقی می مانند و باعث شلوغ دیده شدن طرح می شوند. 
  • با توجه به نظریه گشتالت مخاطب به دنبال معنا و مفهوم کلی لوگو است و از این رو به جزییات کمتر دقت می کند. لوگو باید به گونه ای طراحی شده باشد که مفهوم اهداف کسب و کار را بتواند به خوبی به مخاطبان بنمایاند.

اصول طراحی لوگوتایپ

طبق قوانین مربوط به طراحان، طراحی لوگو تایپ باید از یک سری قواعد و اصول کلی تبعیت کند. از جمله:

  • شناخت کافی از برند و جایگاه آن: طراح باید به خوبی با موقعیت برند آشنایی داشته باشد و در صورت نداشتن اطلاعات کافی از کسب و کار نمی تواند لوگوی مناسبی طراحی کند.
  • طراحی اولیه: اولین قدم یک طراح حرفه ای، اتود اولیه است. این طرح که ابتدا روی کاغذ کشیده می شود. شاید بیش از ۱۰ بار تکرار شود. رفته رفته با افزودن چاشنی ها به آن کامل شده و به کارفرما ارائه می شود. 
  • انتخاب مفهوم مناسب برای لوگو تایپ: یکی از عواملی که باعث سخت شدن کار طراحی لوگو تایپ می شود این است که طراح باید به صورت غیر مستقیم اهداف برند را در لوگو تایپ بگنجاند تا مشتری آن را درک کند.
  • انتخاب فونت مناسب برای طراحی: فونت تمام آن چیزی است که مخاطب از برند شما به خاطر می سپارد و موثرترین عامل در شکست و یا موفقیت یک برند است. باید متناسب با فعالیت های کسب و کار انتخاب شود. به عنوان مثال اگر برند در زمینه کودک فعالیت دارد باید از فونت های فانتزی استفاده شود. فعالیت های سرگرمی، فروشگاهی و کلاسیک هریک فونت مناسب خود را دارند.
  • باید از رنگ مناسب برای طراحی لوگو تایپ استفاده شود. طراح باید به خوبی با مفهوم رنگ ها آشنا باشد و آن را در طراحی های خود مد نظر قرار دهد. مواردی از قبیل سن و جنس مخاطبان، رده سنی آن ها، نوع خدمات و محصولات برند در انتخاب رنگ تاثیرگذار است.
  • اندازه لوگو: تمامی ابعاد برای تمامی برندها مناسب نیست و باید ابعاد لوگو تایپ باید به گونه ای انتخاب شود که برای هر نوع قالب، کاربردی و قابل استفاده باشد.  

لوگو تایپ فارسی و انگلیسی

لوگوتایپ فارسی

برای طراحی لوگو تایپ هیچ محدودیت زبانی وجود ندارد. اما توصیه ما به شما این است که اگر می خواهید به صورت جهانی و یا حتی خاورمیانه فعالیت داشته باشید و برند خود را جهانی کنید بهتر است از لوگو تایپ انگلیسی استفاده کنید. اما لوگو تایپ های فارسی نیز بسیار جذاب و زیبا هستند که بسته به هنر طراح می توانید آن ها را برای معرفی برند خود انتخاب کنید. لوگو تایپ فارسی نیز مانند انگلیسی از قابلیت های بصری بالایی برخوردار است که بسیاری از برندهای مطرح نیز امروزه از آن استفاده می کنند. انتخاب نوع لوگو تایپ سلیقه ای است و بهتر است ابتدا با تیم طراح مشورت داشته باشید و اهداف خود را با ایشان در میان بگذارید.

لوگو تایپ برای کدام برندها مناسب است؟

  • طراحی لوگو تایپ مناسب برای برندهایی است که می خواهند در مدت زمان کوتاه در فکر و قلب مخاطبان خود جا باز کنند. 
  • برندهایی که نام آن ها به گونه ای انتخاب شده است که معرف زمینه فعالیت آن هاست انتخاب لوگوتایپ می تواند برای برندشان بهترین گزینه باشد.
  • برندهایی که فعالیت رسمی دارند همچون فعالیت های مالی و حقوقی می توانند از لوگو تایپ برای معرفی خود استفاده کنند.
  • لوگو تایپ مناسب برای برندهایی هستند که با چشم انداز بلند مدت قدم به بازار گذاشته اند و تا مدت طولانی می خواهند محصولات و خدمات خود را ارائه دهند بدون اینکه زمینه فعالیت خود را تغییر دهند.
  • در صورتی که نام یک برند کوتاه است و می توان به راحتی آن را در لوگو جا داد بهتر است از لوگو تایپ استفاده شود. 

مزایای استفاده از لوگو تایپ برای برند

  • به راحتی به ذهن سپرده می شود و در یاد مخاطبان باقی خواهد ماند.
  • می تواند به عنوان تبلیغ و معرفی برند استفاده شود و به راحتی نام برند را بر سر زبان ها خواهد انداخت.
  • به دلیل اینکه از ساختار نوشتاری در طراحی لوگو تایپ استفاده می شود می توان آن را در بخش های دیگر برندسازی از جمله سایت، بیلبورد و یا اپلیکیشن استفاده کرد. به دلیل اینکه با تغییر در ابعاد باز هم کیفیت و وضوح خود را حفظ می کند.

سفارش طراحی لوگو تایپ 

طراحی لوگو تایپ در صورتی که به صورت درست و اصولی انجام شده باشد می تواند به خوبی برای کسب و کار شما برندسازی کند و بتوانید با استفاده از آن در میان رقبای خود بدرخشید. در صورت تمایل به طراحی لوگو تایپ می توانید با تیم طراحی ریگل تماس حاصل نمایید. ریگل با برخورداری از تیم حرفه ای در زمینه طراحی انواع لوگو در کنار شما خواهد بود. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و یا سفارش و اطلاع از تعرفه های طراحی می توانید با آژانس برندینگ ریگل تماس بگیرید.

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273