لحن برند چیست؟

لحن برند چیست؟

لحن برند در واقع زبان یک برند است که با استفاده از آن می تواند ویژگی ها و محصولاتش را با یک سری عبارات و اصطلاحات خاص معرفی کند. لحن در واقع نوعی گفتار است که افراد با استفاده از آن به بیان احساسات خود می پردازند و می توانید با استفاده از یک سری کلمات منظور خود را به افراد دیگر برسانید. لحن برند برای بازاریابی و تبلیغات یک برند و همچنین تیم فروش یک سازمان و کسب و کار کاربرد فراوانی دارد. چرا که با استفاده از آن یک برند می تواند به خوبی در میان رقبا بدرخشد و مردم بتوانند ارتباط عمیقی با برند برقرار کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این مفهوم و مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

لحن برند (Tone of voice) چیست؟

لحن برند نحوه بیان محتوای تولید شده برای معرفی یک برند و محصولات آن است و برای این کار نه تنها باید کلمات درستی برای معرفی برند انتخاب کنید. بلکه باید آن ها را به شیوه ای جذاب و تاثیرگذار کنار یکدیگر قرار دهید و جملات ایجاد شده را با یک ریتم و آهنگ خاص و با سرعت مناسب ارائه دهید. در واقع هر نوع گفتار لحن خاص خود را دارد. لحن می تواند به صورت مکتوب هم باشد. در مورد کسب و کار می توان گفت این قرارگیری کلمات و آهنگ آن ها تنها محدود به نوشتار است و با گفتگو سر و کار ندارد.
محتوای سایت ها، ایمیل ها، محتواهای تبلیغاتی و برندینگ، شبکه های اجتماعی و مواردی از این قبیل در دسته لحن برند قرار می گیرند. می توانید با عبارت های رسمی و یا دوستانه افراد دیگر را مورد خطاب قرار دهید. لحنی که شما برای ارتباط با مخاطبانتان مورد استفاده قرار می دهید در واقع نشان دهنده نحوه ارتباط شماست.  

مزایای تعیین لحن برند

مزایای انتخاب لحن برند

لحن برند در موفقیت آن و جذب مخاطبان تاثیر بسزایی دارد. مهم ترین مزایای لحن برند عبارتند از:

  •  به کمک این ویژگی می توانید ارزش و شخصیت و همچنین اهداف شرکت خود را به مخاطبان نمایش دهید. به عنوان مثال در صورتی که کسب و کار شما به گونه ای است که طرف صحبت شما تاجران هستند، باید لحن شما به گونه ای حرفه ای و معتبر باشد. یا اگر مخاطبان شما نوجوانان هستند می توانید از لحن های طنزگونه برای برقراری ارتباط با آن ها استفاده کنید. در واقع می توان گفت لحن با توجه به اهداف کسب و کار تعیین می شود.
  • لحن برند شما را متفاوت نشان می دهد. استفاده از لحن درست و مناسب باعث می شود برای مخاطبانتان خسته کننده و حوصله سر بر نباشید و به آن ها نشان می دهید که چقدر خاص و منحصر به فرد هستید. لحن برند باعث می شود شما رسمی، شوخ و یا دوستانه به نظر برسید و به این ترتیب در میان رقبا به چشم بیایید.
  • لحن برند تاثیر بسزایی در ایجاد حس اعتماد و تاثیرپذیری در مخاطبان دارد. با انتخاب یک لحن مناسب می توانید کاربران را به خود جذب کنید و آن ها را به مشتریان دائمی تبدیل کنید. آن ها علاقه مند می شوند با شما ارتباط بگیرند و از آنجا که حس علاقه مندی و اعتماد در آن ها القا می شود همکاری خود را با شما آغاز خواهند نمود.
  • لحن باعث می شود شما در تمامی محتواهای خود اعم از سایت، شبکه های اجتماعی و تبلیغات خود از یکپارچگی کلامی برخوردار باشید.
  • با انتخاب لحن مناسب می توانید با کسب و کارهای هم رده خود ارتباط برقرار کنید.

عوامل مؤثر بر انتخاب نوع لحن

نوع لحن برند با توجه نوع کسب و کار تعیین می شود. باید با توجه به نوع کسب و کار و اهداف آن کلمات مناسب را انتخاب کنید. همچنین کاربرانی که قرار است با آن ها سر و کار داشته باشید نیز تاثیر بسزایی در انتخاب نوع لحن دارند. در حالت کلی می توان گفت چهار عامل نوع کسب و کار، مخاطبان برند، اهداف برند و رقبا تعیین کننده نوع لحن هستند.

بیشتر بخوانید : کاراکتر برند چیست؟

انواع لحن برند

لحن هایی همچون طنز، جدی، عصبانی و... لحن هایی هستند که افراد در موقعیت های مختلف و همچنین نوع مخاطبی که با او ارتباط گرفته اند استفاده می کنند. انواع لحن برند نیز به همین صورت تعیین می شود. اما درحالت کلی لحن برند را می توان در چهار دسته دوتایی طبقه بندی کرد که به معرفی هریک و مقایسه آن ها با یکدیگر می پردازیم:

  • لحن طنز و جدی: در لحن طنز نویسنده با زبان طنز گونه به موضوع نزدیک می شود. البته باید توجه داشته باشید که این لحن در کسب و کارهای جدی از جمله کارهای تجاری جواب عکس می دهد. اما لحن جدی هم ممکن است خیلی خشک به نظر برسد. در مقابل لحن های طنزگونه نیز برای هر موقعیتی مناسب نیستند.
  • لحن رسمی و غیر رسمی: لحن رسمی و دوستانه ممکن است در کنار یکدیگر به کار برده شوند. استفاده از لحن رسمی حسی مقتدرانه به کسب و کار شما می بخشد. اما در مقابل لحن غیر رسمی قرار دارد که به مخاطب احساس صمیمیت و دوستی بیشتری القا می کند. اما در کل نه خیلی خشک و رسمی و نه خیلی صمیمی و راحت. باید حد اعتدال رعایت شود. مگر اینکه کسب و کار به گونه ای باشد که حتما باید لحن رسمی و یا غیر رسمی رعایت شود.
  • لحن محترمانه و بی ادبانه: لحن باید محترمانه باشد و نویسنده بتواند در تمامی احوال احترام مخاطب خود را حفظ کند. لحن محترمانه نشان دهنده شعور و شخصیت نویسنده است. اما باز هم بایداعتدال را رعایت کرد. چرا که باعث می شود محتوا خیلی ساختگی و تصنعی به نظر برسند.
  • لحن مشتاقانه و لحن خشک: باید اشتیاق خود را به مخاطب نشان دهید و هیجان داشته باشید. صد درصد مخاطب با لحن مشتاقانه ارتباط بهتری برقرار می کند.

چگونه لحن مناسب برند خود را بشناسیم؟

شناختن لحن برند

  • قدم اول: مخاطبانتان را بشناسید.

برای انتخاب لحن برند مناسب در قدم اول باید مخاطبان خود را بشناسید و با روحیات آن ها آشنا شوید و اینکه برای ارتباط گیری با او کدام زبان مناسب تر است. باید نیاز مخاطبان را بشناسید و مطابق با انتظارات آن ها عمل کنید. باید حس ویژه و خاص بودن را در آن ها القا کنید و محتوایی تولید کنید که با شخصیت آن ها مطابقت داشته باشد. باید بدانید مخاطبان بیشتر چه سن و سالی دارند. از کدام قشر و طبقه هستند. بیشتر چه مشاغلی دارند و سوالاتی از این دست. 

  • قدم دوم: اهداف و ارزش های کسب و کار خود را شناسایی کنید.

باید اهداف برند را شناسایی کنید و اینکه برند قرار است چه ارزش هایی را دنبال کند. باید ببینید قرار است به چه علت با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید و چگونه می خواهید ارزش های شرکت را به آن ها القا کنید. 

  • قدم سوم: ارتباطات و محتواهای خود را به طور کامل بررسی کنید.

باید ببینید محتواهایی که تا کنون تولید کرده اید چگونه اند و آیا بهتر است برای بهتر شدن آن قدم بردارید یا خیر. همچنین باید ارتباط با مشتریان و رقبا را بررسی کنید و ببینید آیا لحن انتخاب شده ارتباط موثری ایجاد کرده است یا خیر.

  • قدم چهارم: برای برند خود یک هویت و شخصیت در نظر بگیرید.

باید با برند خود مثل یک هویت کامل برخورد کنید. اینکه چه شخصیتی دارد و قرار است چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. چه صفاتی دارد و چگونه می خواهد خود را به مخاطبان نشان دهد. 

نکات پایانی

در این مطلب با لحن برند، انواع آن و نحوه انتخاب یک لحن مناسب آشنا شدید. در پایان ذکر چند نکته ضروری است. هیچ گاه در نحوه نوشتار خود به خصوص در سایت ها و شبکه های اجتماعی به گونه ای صحبت نکنید که مخاطب تصور کند می خواهید او را نصیحت کنید. این کار باعث می شود مشتریان از شما دور شوند. مخاطبان را به هیچ وجه تحقیر نکنید و به شخصیت آن ها توهین نکنید. باید مشتری با آرامش پیام برند شما را دریافت کند و به خوبی بتواند با شما ارتباط برقرار کند. 

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273