نسبت طلایی فی در طراحی لوگو چیست؟

نسبت طلایی فی در طراحی لوگو چیست؟

 یکی از قواعدی که در تمامی فعالیت های هنری از جمله طراحی لوگو مورد استفاده قرار می گیرد نسبت طلایی فی است. در واقع این نسبت به صورتی ذاتی در تمامی انسان ها وجود دارد که باعث می شود عناصر را در کنار یکدیگر بهتر و زیباتر بچینند و ببینند. با ما همراه باشید تا با این نسبت و نحوه استفاده از آن در طراحی لوگو بیشتر آشنا شوید.

نسبت طلایی (Golden Ratio) چیست؟

نسبت طلایی فی تقریبا برابر با ۱.۶۱۸ است که حاصل تقسیم قسمت بزرگتر طرح به قسمت کوچکتر آن است و همچنین این مقدار باید با تقسیم مجموع دو قسمت کوچک و بزرگ طرح به قسمت بزرگ تر برابر باشد. این نسبت باید به صورت اصولی در طراحی لوگو به کار برده شود. همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، انسان به طور ذاتی این نسبت را با چشمان خود حس می کند و در صورتی که طرح با نسبت درست طراحی نشده باشد، از نظر بیننده طرح ایراد دارد و جالب نخواهد بود.  

کاربردهای نسبت طلایی

نسبت طلایی فی را می توان در طبیعت، تاریخ و در هر چیزی که به چشم می آید مشاهده کرد. موثرترین کاربردهای نسبت طلایی عبارتند از:

  • مهندسی: یکی از مشهودترین کاربردهای نسبت فی استفاده از آن در معماری است. بسیاری از معماران به طور غریزی از این نسبت در ساختمان بنا استفاده می کنند. بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشند.
  • هندسه: برای ترسیم بسیاری از اشکال هندسی از جمله مستطیل، مربع و مثلث از این قاعده استفاده می شود.
  • طبیعت: جالب ترین نمونه های نسبت طلایی در طبیعت قابل مشاهده است. کندوی زنبور عسل، گل آفتابگردان، قرارگیری سر انسان نسبت به پاها و تنه، میوه کاج، آناناس، کاهو، چینش برگ ها همه و همه از نسبت طلایی فی در ساختار خود برخوردارند.
  • پزشکی: در عمل های زیبایی صورت از جمله زاویه سازی و عمل بینی از این نسبت استفاده می شود. 
  • طراحی و گرافیک: بیشترین کاربرد نسب طلایی در طراحی گرافیک است. بسیاری از لوگوهای مطرح جهان با استفاده از این نسبت طراحی شده اند. به دلیل اینکه لوگو باید یک طرح منظم و دقیق داشته باشد طراحان گرافیک با استفاده از نسبت طلایی به راحتی می توانند لوگویی دقیق و تاثیرگذار طراحی کنند.

نسبت طلایی چه ارتباطی با طراحی لوگو دارد؟

طراحان لوگو به دنبال ایجاد طرح هایی هستند که زیبا و در عین حال خاص باشد. لوگو تاثیر بسزایی در معرفی یک برند و هویت بصری آن ایفا می کند. در صورتی که در طراحی لوگو از نسبت طلایی فی استفاده شده باشد، از نظر بیننده نیز زیبا و گیرا خواهد بود و همچنین ماندگاری بیشتری در ذهن کاربران خواهد داشت. هدف از طراحی لوگو این است که یک برند و یا کسب و کار به خوبی بتواند با مشتریان خود ارتباط برقرار کند و برای اینکه در نظر بیننده زیباتر به نظر برسد از نسبت طلایی برای طراحی آن استفاده می شود.
از مهم ترین عواملی که باعث می شود طراحان برای طراحی لوگو از نسبت طلایی فی استفاده کنند عبارتند از:

  • نسبت طلایی باعث می شود لوگو ساختاری یکپارچه داشته باشد.
  • با استفاده از این نسبت می توان لوگویی طراحی کرد که دقیق و منظم است. 
  • سرعت عمل طراحی لوگو افزایش پیدا می کند.
  • زیبایی بصری لوگو تقویت می شود و تاثیرگذاری آن تضمین شده خواهد بود.
  • با استفاده از آن می توان انواع گوناگون لوگو برای اهداف تجاری مختلف را طراحی کرد.
  • لوگویی که با استفاده از نسبت طلایی فی طراحی می شود را به راحتی می توان برای وب سایت، شبکه های اجتماعی و ایمیل تغییر سایز داد. بدون اینکه نگران تغییر کیفیت آن باشید. هرگونه ایجاد تغییر در سایز لوگو و عواملی از این دست را سرعت می بخشد.
  • تنوع طراحی را افزایش می دهد.

 کاربرد عدد فی در طراحی لوگو چیست؟

از نظر یک انسان یک لوگو هنگامی زیبا و چشم نواز به نظر می رسد که بتواند نسبت طلایی فی را در ساختار آن مشاهده کند. بسیاری از برندهای معتبر جهان همچون اپل، گوگل، توییتر و مواردی از این دست با استفاده از این نسبت توانسته اند لوگویی طراحی کنند که در سراسر جهان شناخته شده است و چشم ها را جذب خود می کند. البته نمی توان گفت تمامی لوگوها با نسبت طلایی طراحی شده اند و بدون آن هم می توان لوگوهایی خاص و جذاب طراحی کرد. اما طراح با آشنایی کامل با این نسبت ها می تواند لوگویی تاثیرگذار طراحی کند.

استفاده از نسبت طلایی در تایپوگرافی

تایپوگرافی روشی است که برای طراحی لوگو در آن از متن و نوشتار استفاده می شود. به عنوان مثال نام یک برند با استفاده از روش های جذاب به عنوان لوگو برای برند طراحی می شود. نسبت طلایی فی باعث می شود عناصر و اجزای تایپوگرافی که همان حروف هستند به صورتی جذاب و چشم نواز کنار یکدیگر قرار بگیرند. به خصوص اگر طراح بخواهد یک لوگو را در عناصر دیگر برندسازی همچون بسته بندی، کارت ویزیت، سایت و مواردی از این دست استفاده کند، حروف لوگو بدون هیچ تغییری و با نسبت های بزرگ تر و یا کوچک تر می توانند برای این موارد استفاده شوند.

نسبت طلایی در تصاویر

تصاویر از قرار گرفتن چند عنصر که در شکل قرار گرفته اند به وجود می آیند. یکی از اقداماتی که برای کار برندسازی و تبلیغات انجام می شود، گرفتن عکس از محصولات و قرار دادن آن در شبکه های اجتماعی است. با استفاده درست و اصولی از نسبت طلایی فی می توان عناصر یک صحنه را به زیبایی هرچه تمام تر کنار هم چید و یک عکس زیبا و در خور توجه به وجود آورد. فاصله اشیا از یکدیگر و محل قرارگیری آن ها در تصویر می توانند در بهبود زیبایی و کیفیت عکس گرفته شده موثر باشند.

نسبت طلایی در ترکیب بندی طرح ها

کاربرد نسبت طلایی

استفاده از نسبت طلایی فی در طراحی تنها به لوگو و تصاویر محدود نمی شود. صفحات مجلات و جلد کتاب ها از چند عنصر از جمله، جدول، خطوط، اعداد و تصاویر تشکیل شده اند که با کنار هم قرار گرفتن آن ها باید یک شکل جذاب و یکپارچه به وجود آید. با استفاده از نسبت طلایی می توان این اعضا را به گونه ای منحصر به فرد کنار هم چید. در حالی که زیبایی و یکپارچگی خود را حفظ کرده اند.

استفاده از عدد فی در لوگوهای معتبر و برتر جهان 

مجسمه سازان و طراحان از قرن های بسیار دور در آثار خود از نسبت طلایی فی استفاده کرده اند. بدون اینکه از آن اطلاعی داشته باشند. این نسبت را می توان در آثار فیدیاس پیکرتراش مشهور یونانی دید که مجسمه های او در نیایش گاه های آتنا و همچنین در تندیس زئوس قابل مشاهده است. این نسبت را می توانید در پیکره های سر شیر در تخت جمشید نیز به خوبی مشاهده کنید. برج زادروز یکی از نمونه های بی نظیر است که در طراحی آن از نسبت طلایی استفاده شده است و در اهرام ثلاثه مصر با آن عظمت و شکوه نیز به خوبی قابل مشاهده است.

نکات پایانی

طراح با استفاده از نسبت طلایی فی می تواند یک لوگوی حرفه ای با داشتن جلوه های بصری خاص در اختیار شما قرار بدهد. لوگو چیزی است که مشتری در ابتدای امر از کسب و کار می بیند و در همان ثانیه های ابتدایی تصمیم به انتخاب می گیرد. لوگو در صورتی که به صورت اصولی طراحی شده باشد به خوبی می تواند یک برند را معرفی کند و فروش کسب و کار را تضمین کند و تمام این ها بستگی به طراح دارد تا بتواند به خوبی عناصر طراحی را بشناسد و در طراحی هویت برند از آن ها استفاده کند.
 

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273