وکتور چیست؟

وکتور چیست؟

وکتور نوعی تصویر برداری است که برای انواع طراحی گرافیک از جمله لوگو مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت وکتور تصویری است که با استفاده از بردارها طراحی شده و دارای انحنا، نقاط و خطوط مختلف و انواع شکل های هندسی است.

تصویر وکتور چیست؟

تصاویر وکتوری تصاویری هستند که از قرارگیری بردارها در کنار یکدیگر تشکیل شده اند. در واقع این مختصات خطوط و نقاط هستند که یک شکل را تشکیل داده اند. این تصاویر از جزییات بسیاری تشکیل شده اند اما در عین حال فایل این تصاویر حجم بسیار کمی دارد.

اهمیت وکتور در گرافیک

وکتور نقش بسیار زیادی در صنعت چاپ و تبلیغات ایفا می کند. طراحی تصویر با وکتور در طراحی لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل اینکه لوگو برند در فضاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر وکتور را می توانید به هر سایزی که بخواهید ذخیره سازی کنید. بدون اینکه کیفیت آن تغییر کند. نه تنها طراحی لوگو، بلکه طراحی آیکون ها و نمادها بهتر است با استفاده از وکتور انجام شوند. کار با وکتورها ساده است و همچنین برای انجام امور گرافیکی سرعت بالایی به کار می بخشد. طراحان با استفاده از وکتور می توانند در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنند.

وکتور چه کاربردی در طراحی لوگو دارد؟

وکتورها برای طراحی انواع لوگو بسیار ایده آل هستند. با استفاده از وکتور به راحتی می توانید یک لوگو را ویرایش کنید. می توانید هر قسمت از لوگو را به یک شکل هندسی تبدیل کنید و ریزترین جزییات آن را ویرایش کنید. می توانید لوگو را به هر سایزی که مورد نظرتان بود برای استفاده روی کارت ویزیت و یا بنرهای تبلیغاتی تغییر دهید. بدون اینکه ذره ای از کیفیت طرح کم شود. در مدت زمانی که لوگو را ویرایش می کنید، حجم آن را افزایش می دهید، فشرده کرده و یا آن را با تصاویر دیگر ترکیب می کنید و در عین حال هیچ تغییری در کیفیت آن ایجاد نخواهد شد.

لوگویی که با وکتور طراحی می شود حجم بسیار کمی دارد و فضایی که اشغال می کند به قدری کم است که می توانید هزاران و میلیون ها فایل وکتور را داخل کامپیوتر خود نگهداری کنید. بدون اینکه نگران اشغال فضا باشید. طراحان برای انجام طراحی لوگو با استفاده از وکتور از مهارت بالایی برخوردارند و می توانند انواع لوگو را برای استفاده در مکان های مختلف از جمله شبکه های اجتماعی طراحی کنند.

فرمت فایل‌های وکتور

فرمت فایل های وکتور

وکتور در قالب بیش از ده فرمت ارائه می شود. این فرمت ها برای استفاده در نرم افزارهای مختلف استفاده می شوند که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. متداول ترین فرمت های وکتور عبارتند از:

CDR: فرمت CDR برای طراحی با نرم افزار کورل ارائه شده است. اما تنها مختص همین برنامه تعریف شده است و نمی توانید از آن برای نرم افزار دیگری استفاده کنید. یکی دیگر از معایب این فرمت این است که فایل های CDR ذخیره شده در ورژن های جدید کورل را نمی توانید در ورژن های قدیمی این برنامه استفاده کنید. اما بهترین خصوصیت این فایل ها این است که می توانید تصاویر را با استفاده از پارامترهای مختلف برداری بدون تغییر کیفیت حفظ کنید.
AI: این فرمت مختص برنامه ایلاستریتور است. البته در میان طراحان فرمت محبوبی نیست. این فرمت نیز ایرادات و محدودیت های خاص خود را دارد. با این حال در بسیاری از نرم افزارهای طراحی قابل اجرا است. کیفیت تصاویر ایجاد شده با این فرمت به هیچ عنوان تغییر نمی کند و یک فرمت قابل اطمینان محسوب می شود.
EPS: این فرمت توسط شرکت ادوبی ارائه شده است و در اکثر برنامه های طراحی قابل اجرا است. با استفاده از این فرمت می توانید از تمامی ابزارهای ارائه شده برای طراحی استفاده کنید بدون اینکه نگران از بین رفتن کیفیت تصویر باشید. از فایل های ایجاد شده با فرمت EPS به صورت گسترده در صنعت تبلیغات و چاپ مورد استفاده قرار می گیرد.
SVG: این فرمت بیشتر برای طراحی تصاویر برداری استفاده می شود که داخل سایت مورد استفاده قرار می گیرند. تصاویر ایجاد شده با این فرمت، بر اساس XML کار می کنند و می توان متن، تصاویر و انیمیشن را داخل یک فایل ذخیره سازی کرد. فرمت SVG قابلیت نمایش روی نرم افزارهای ویرایشگر متن و تصویر را دارد و مولفه های تصویر با این فرمت بدون هیچ تغییری قابلیت تغییر سایز دارند.
PDF: یکی از فرمت های ارائه شده توسط کمپانی ادوبی است که برای طراحی وکتورهایی که برای مدارک چاپی و اسناد هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبی از متن و عکس را می توان با استفاده از این فرمت ذخیره سازی کرد. لوگوهای پی دی اف به راحتی می توانند با انواع فونت های نوشتاری ذخیره شوند. با استفاده از ابزارهای پست اسکریپت می توانید انیمیشن، لینک ها و صدا را به لوگو اضافه کنید.

نرم افزارهای طراحی وکتور

برای اینکه بتوانید لوگو و یا هر تصویر دیگری را به وکتور تبدیل کنید و یا آن ها را به صورت وکتور ذخیره سازی کنید نیاز به نرم افزارهایی دارید که در ادامه به معرفی متداول ترین برنامه های طراحی وکتور خواهیم پرداخت.

Adobe Illustrator: معروف ترین و محبوب ترین نرم افزار طراحی وکتور است و طراحان حرفه ای با استفاده از آن به طراحی انواع لوگو می پردازند. این نرم افزار ابزارهای متنوعی در اختیار کاربران قرار می دهد و با استفاده از آن می توانید تصویر را با هر فرمتی که مد نظرتان است ذخیره کنید. 
CorelDraw: یکی از معتبرترین برنامه های طراحی لوگو و وکتور است. از فایل های تصویری گوناگونی پشتیبانی می کند و با استفاده از آن می توانید تصاویر را با کیفیت بالا با هر فرمت دلخواهی ذخیره سازی کنید.
Vectr: رابط کاربری ساده ای دارد و اگر جزو طراحان مبتدی هستید به راحتی می توانید از این نرم افزار برای طراحی لوگو و کارت ویزیت و... استفاده کنید. کار کردن با آن ساده است و می توانید طرح های خود را با سرعت بالایی طراحی کنید. از این نرم افزار هم داخل کامپیوتر و هم به صورت آنلاین می توانید استفاده کنید.
YouiDraw: استفاده از این نرم افزار ساده است و به دلیل اینکه روی HTML5 Canvas با گوگل درایو کار می کند، هر زمان که بخواهید می توانید به فایل وکتور دسترسی داشته باشید.

چگونه یک لوگو وکتور طراحی کنیم؟

طراحی لوگو وکتور

برای اینکه بتوانید یک لوگو وکتور طراحی کنید باید یکی از نرم افزارهای معرفی شده در قسمت قبل را روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید و یا از ابزارهای آنلاین همچون Logonomy استفاده کنید. بهتر است ابتدا یک تصویر از لوگو بکشید و سپس تصویر را اسکن کنید و یا در غیر این صورت با استفاده از نرم افزار از اشکال هندسی که به لوگو طراحی شده شباهت دارند استفاده کنید. برخی سایت ها فایل وکتور لوگوهای از پیش طراحی شده را با هزینه کم در اختیار افراد قرار می دهند تا بتوانند با شخصی سازی آن، لوگو اختصاصی خود را طراحی کنند. در نهایت می توانید فایل وکتور را به هر فرمت تصویری که مورد نظرتان است ذخیره کنید.

نکات پایانی

طراحی لوگو با استفاده از وکتور باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود و سرعت انجام پروژه های طراحی افزایش می یابد. با استفاده از وکتور می توان لوگوها و تصاویری با کیفیت بالا طراحی نمود و از آن در تمامی فضاها از جمله، سایت، شبکه های اجتماعی و تبلیغات و بنر استفاده کرد.

مشاوره با کارشناسان 09126364208
09216803273